Hajautettu työ itseohjautuvassa organisaatiossa
Mäkinen, Tomi (2019)
Mäkinen, Tomi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110420582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110420582
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, miten hajautettua työtä tekevät asiantuntijat kokevat työnsä ja mitä haasteita työssä koetaan. Työn kokemuksien lisäksi ollaan tarkemmin kiinnostuneita, miten hajautettu työ koetaan oppimisen ja kehittymisen näkökulmasta ja miten asiantuntijat hyödyntävät tarkasteltavan organisaation tarjoamia oppimiseen ja kehittymiseen suunnattuja resursseja. Työssä tarkasteltava organisaatio on Gofore Oyj ja työ on rajattu koskemaan ainoastaan Helsingin toimipisteen asiantuntijoita.
Hajautettu työ ja työssä tarkasteltava organisaatio edellyttävät yksilöltä kykyä toimia itseohjautuvasti. Tästä syystä työn tietoperustana hyödynnetään aiempaa hajautetun työn, motivaatioon, itsensä johtamiseen ja oppimiseen liittyvää teoriaa ja tutkimusta. Tutkimus on tyypiltään kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä on hyödynnetty teemahaastatteluja. Tutkimuksessa haastateltiin neljää Helsingin toimipisteellä toimivaa asiantuntijaa. Haastattelut toteutettiin vuoden 2019 alkupuolella.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että tiimien moninaisuus, vuorovaikutuksen tapa ja määräaikaisuudesta johtuva vaihtelu aiheuttavat hajautetussa työssä haasteita. Hajautettu työ koetaan vaativaksi, mutta se myös tarjoaa mahdollisuudet oppia ja kehittyä. Paikallisen tiimin olemassaolo mahdollistaa työtehtävien muokkaamisen yksilön tavoitteita ja osaamista vastaavaksi ja sen koetaan vaikuttavan positiivisesti työssä oppimiseen. Tutkimuksen tuloksien perusteella voidaan myös todeta, että organisaation tarjoamien oppimis- ja kehittymisresurssien hyödyntämiseen vaikuttavat työn vaatimukset, hyödyntämiseen annettujen ohjeiden selkeys, yksilön kokema hyöty ja yksilön kehittymisen tavoitteet ja tavoitteellisuus.
Hajautettu työ ja työssä tarkasteltava organisaatio edellyttävät yksilöltä kykyä toimia itseohjautuvasti. Tästä syystä työn tietoperustana hyödynnetään aiempaa hajautetun työn, motivaatioon, itsensä johtamiseen ja oppimiseen liittyvää teoriaa ja tutkimusta. Tutkimus on tyypiltään kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä on hyödynnetty teemahaastatteluja. Tutkimuksessa haastateltiin neljää Helsingin toimipisteellä toimivaa asiantuntijaa. Haastattelut toteutettiin vuoden 2019 alkupuolella.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että tiimien moninaisuus, vuorovaikutuksen tapa ja määräaikaisuudesta johtuva vaihtelu aiheuttavat hajautetussa työssä haasteita. Hajautettu työ koetaan vaativaksi, mutta se myös tarjoaa mahdollisuudet oppia ja kehittyä. Paikallisen tiimin olemassaolo mahdollistaa työtehtävien muokkaamisen yksilön tavoitteita ja osaamista vastaavaksi ja sen koetaan vaikuttavan positiivisesti työssä oppimiseen. Tutkimuksen tuloksien perusteella voidaan myös todeta, että organisaation tarjoamien oppimis- ja kehittymisresurssien hyödyntämiseen vaikuttavat työn vaatimukset, hyödyntämiseen annettujen ohjeiden selkeys, yksilön kokema hyöty ja yksilön kehittymisen tavoitteet ja tavoitteellisuus.