NR-Rakenteiden käyttäminen kehäsiltojen tukitelineissä
Niskanen, Marko (2019)
Niskanen, Marko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103120499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103120499
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja kehittää vinojalkaisen kehäsillan tukitelineen rakennusmenetelmää, jossa tukitelineen kantava rakenne toteutetaan sillan anturoihin tukeutuvilla naulalevyristikoilla. Kehäsillat ovat hyvin yleisesti käytetty siltatyyppi, jonka tunnusomaisia piirteitä ovat liikuntasaumaton rakenne ja pieni jänneväli.
Naulalevyristikoita on käytetty rakentamisessa kauan kattotuoleina ja nyt tekniikka on tullut infrarakentamiseen. Menetelmän tiettävästi vähäisen käytön takia aikaisempia pystytyksiä ei ole juurikaan dokumentoitu ja näin ollen itse rakentamisesta ei ole paljoakaan kokemusta. Opinnäytetyössä seurattiin ja lisäksi dokumentoitiin tukitelineen
pystytys vaiheittain. Työssä käsiteltiin myös menetelmän heikkouksia ja pohdittiin ratkaisuja niihin. Opinnäytetyön lopussa on kerrottu ratkaisuehdotuksia koskien tukitelineiden purkamisen helpottamista ja mahdollisuutta rakenteiden uudelleenkäytölle. Muutokset ristikoiden pystytuennassa antaisivat helpotusta purkuvaiheeseen.
Aiheen antoi Oteran Oy ja opinnäytetyön esimerkkeinä toimi Joensuun Raatekankaan eritasoliittymätyömaalle rakennettu silta, jonka tukitelineenä käytettiin Sepa Oy:n valmistamia NR-rakenteita. The subject for this thesis was given by Oteran Oy. The example construction was a bridge which was part of the interchange construction site of Raatekangas in Joensuu. The falseworks used for the roof trusses in the bridge were made by Sepa Oy.
The purpose of this thesis was to investigate and improve the building method of a slant-legged frame bridge with falseworks when the load-bearing structures of the falseworks are made of roof trusses leaning to the base slabs of the bridge. A frame bridge is a very common bridge type with characteristics such as expansion free joint structure and a small span length.
Roof trusses have been used a long time for roof structures in buildings. Nowadays that structure has become part of infrastructure construction. That kind of method has not been common so there is not much documentation or experience about building falseworks that way.
The building operation was followed and documented in the thesis step by step. The thesis also covered the cons of the building method and considered solutions to them.
As a result, there were suggestions for how to make it easier to demolish falseworks and what possibilities for reusing the structure there might be. Modifications in the vertical support of the roof truss would make the falsework demolition work easier.
Naulalevyristikoita on käytetty rakentamisessa kauan kattotuoleina ja nyt tekniikka on tullut infrarakentamiseen. Menetelmän tiettävästi vähäisen käytön takia aikaisempia pystytyksiä ei ole juurikaan dokumentoitu ja näin ollen itse rakentamisesta ei ole paljoakaan kokemusta. Opinnäytetyössä seurattiin ja lisäksi dokumentoitiin tukitelineen
pystytys vaiheittain. Työssä käsiteltiin myös menetelmän heikkouksia ja pohdittiin ratkaisuja niihin. Opinnäytetyön lopussa on kerrottu ratkaisuehdotuksia koskien tukitelineiden purkamisen helpottamista ja mahdollisuutta rakenteiden uudelleenkäytölle. Muutokset ristikoiden pystytuennassa antaisivat helpotusta purkuvaiheeseen.
Aiheen antoi Oteran Oy ja opinnäytetyön esimerkkeinä toimi Joensuun Raatekankaan eritasoliittymätyömaalle rakennettu silta, jonka tukitelineenä käytettiin Sepa Oy:n valmistamia NR-rakenteita.
The purpose of this thesis was to investigate and improve the building method of a slant-legged frame bridge with falseworks when the load-bearing structures of the falseworks are made of roof trusses leaning to the base slabs of the bridge. A frame bridge is a very common bridge type with characteristics such as expansion free joint structure and a small span length.
Roof trusses have been used a long time for roof structures in buildings. Nowadays that structure has become part of infrastructure construction. That kind of method has not been common so there is not much documentation or experience about building falseworks that way.
The building operation was followed and documented in the thesis step by step. The thesis also covered the cons of the building method and considered solutions to them.
As a result, there were suggestions for how to make it easier to demolish falseworks and what possibilities for reusing the structure there might be. Modifications in the vertical support of the roof truss would make the falsework demolition work easier.