Kilpailija-analyysi kosmetiikan verkkokaupalle & Avaimet strategiseen markkinointiin
Kyllönen, Julia (2019)
Kyllönen, Julia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103020460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103020460
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kosmetiikan verkkokaupalle kilpailija-analyysi ja pohtia erottumisen keinoja, kehitysehdotuksia ja markkinointistrategiaa. Teoriaosuudessa käsiteltiin verkkokauppojen nykytilannetta, markkinointia, markkinointistrategiaa ja kilpailija-analyysia. Toiminnallinen osuus toteutettiin teoriaosuuden perusteella. Kilpailija-analyysiin valittiin kuusi erilaista luonnonkosmetiikkaa myyvää verkkokauppaa. Kilpailija-analyysissä analysoitiin verkkosivuja ja sosiaalisen median kanavia. Toiminnallisessa osuudessa hyödynnettiin SWOT-analyysiä ja Benchmarking-menetelmää.
Opinnäytetyössä selvisi, että kosmetiikan verkkokauppojen taso oli korkealla. Jokaisella valitulla kilpailijayrityksellä oli kuitenkin omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Kilpailijat käyttivät sosiaalisen median kanavista eniten Facebookia ja Instagramia. Osalla yrityksistä oli käytössään myös YouTube-kanava. Erityisesti yrityksillä oli vaikeuksia kiinnostavan sisällön luomisessa sosiaaliseen mediaan. Erottavia tekijöitä yrityksillä olivat erilaiset toiminnot verkkokaupassa ja sosiaalisessa mediassa, kuten tarinat ja videot. Strategiatyypeistä toimeksiantajalle sopivimpia olivat kasvustrategia, erikoistumisstrategia ja kilpailukeinoihin perustuvat strategiat. Opinnäytetyön perusteella toimeksiantajalla on hyvät mahdollisuudet erottua kilpailijoista uudenlaisena trendikkäänä indiebrändinä.
Opinnäytetyössä selvisi, että kosmetiikan verkkokauppojen taso oli korkealla. Jokaisella valitulla kilpailijayrityksellä oli kuitenkin omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Kilpailijat käyttivät sosiaalisen median kanavista eniten Facebookia ja Instagramia. Osalla yrityksistä oli käytössään myös YouTube-kanava. Erityisesti yrityksillä oli vaikeuksia kiinnostavan sisällön luomisessa sosiaaliseen mediaan. Erottavia tekijöitä yrityksillä olivat erilaiset toiminnot verkkokaupassa ja sosiaalisessa mediassa, kuten tarinat ja videot. Strategiatyypeistä toimeksiantajalle sopivimpia olivat kasvustrategia, erikoistumisstrategia ja kilpailukeinoihin perustuvat strategiat. Opinnäytetyön perusteella toimeksiantajalla on hyvät mahdollisuudet erottua kilpailijoista uudenlaisena trendikkäänä indiebrändinä.