3-4 vuotiaan lapsen motorisen kehityksen tukeminen ohjatun ryhmäliikunnan avulla : Opas ohjaajalle
Laitinen, Enni (2019)
Laitinen, Enni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100919786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100919786
Tiivistelmä
Alle kouluikäisistä lapsista yli puolet osallistuu ohjattuun ryhmäliikuntaan, mutta silti suurin osa lapsista liikkuu suosituksiin nähden liian vähän. Lasten tulisi oppia motoriset perustaidot ennen kouluikää, nämä motoriset perustaidot voidaan jakaa tasapaino-, liikkumis- ja
välineenkäsittelytaitoihin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda tietoa 3-4 vuotiaiden lasten
ryhmäliikunnan ohjaajille ikätason mukaisesta motorisen kehityksen vaiheesta sekä motoristen perustaitojen kehityksen tukemisesta ryhmäliikunnassa. Ryhmäliikunnan ohjaukseen tulee kiinnittää huomiota motoristen perustaitojen oppimisen mahdollistamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana, joka sisälsi kuvailevan kirjallisuuskatsauksen. Aineistohaussa hyödynnettiin seuraavia tietokantoja: Ebsco, Janet Finna, JykDok, Medic ja Pubmed, lisäksi aineistoa haettiin manuaalisesti ammattikirjallisuudenja tutkimusartikkeleiden lähdeluetteloista. Kirjallisuuskatsaus analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä ja johtopäätökset koottiin 3-4 vuotiaiden lasten ryhmäliikunnan ohjaajille suunnattuun oppaaseen.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan keskiraskaan- ja raskaan intensiteetin liikunnalla
saattaa olla positiivisia vaikutuksia motoristen perustaitojen kehitykseen. Toisaalta positiiviset liikuntakokemukset kannustavat lasta lisäämään fyysisen aktiivisuuden intensiteettiä sekä määrää, mikä osaltaan kehittää motorisia perustaitoja. Lisäksi motoristen perustaitojen kehittymisen kannalta ohjauksen suunnitteluun ja sisältöön tulee kiinnittää huomiota, sillä ohjattu ryhmäliikunta kehittää motorisia perustaitoja tehokkaammin kuin lasten vapaa leikki. Motorisia perustaitoja voidaan harjoitella erilaisilla harjoitteilla, harjoittelun tulee kuitenkin olla lapselle mielekästä ja tuottaa iloa: lapselle mielekkäitä harjoittelutapoja ovat liikunnalliset leikit.
välineenkäsittelytaitoihin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda tietoa 3-4 vuotiaiden lasten
ryhmäliikunnan ohjaajille ikätason mukaisesta motorisen kehityksen vaiheesta sekä motoristen perustaitojen kehityksen tukemisesta ryhmäliikunnassa. Ryhmäliikunnan ohjaukseen tulee kiinnittää huomiota motoristen perustaitojen oppimisen mahdollistamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana, joka sisälsi kuvailevan kirjallisuuskatsauksen. Aineistohaussa hyödynnettiin seuraavia tietokantoja: Ebsco, Janet Finna, JykDok, Medic ja Pubmed, lisäksi aineistoa haettiin manuaalisesti ammattikirjallisuudenja tutkimusartikkeleiden lähdeluetteloista. Kirjallisuuskatsaus analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä ja johtopäätökset koottiin 3-4 vuotiaiden lasten ryhmäliikunnan ohjaajille suunnattuun oppaaseen.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan keskiraskaan- ja raskaan intensiteetin liikunnalla
saattaa olla positiivisia vaikutuksia motoristen perustaitojen kehitykseen. Toisaalta positiiviset liikuntakokemukset kannustavat lasta lisäämään fyysisen aktiivisuuden intensiteettiä sekä määrää, mikä osaltaan kehittää motorisia perustaitoja. Lisäksi motoristen perustaitojen kehittymisen kannalta ohjauksen suunnitteluun ja sisältöön tulee kiinnittää huomiota, sillä ohjattu ryhmäliikunta kehittää motorisia perustaitoja tehokkaammin kuin lasten vapaa leikki. Motorisia perustaitoja voidaan harjoitella erilaisilla harjoitteilla, harjoittelun tulee kuitenkin olla lapselle mielekästä ja tuottaa iloa: lapselle mielekkäitä harjoittelutapoja ovat liikunnalliset leikit.