Verkkokaupan käytettävyyssuunnittelu : case Local Home Visit
Väisänen, Marianna (2019)
Väisänen, Marianna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092619279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092619279
Tiivistelmä
Käytettävyys on olennainen osa käyttökokemusta verkkokaupoissa. Potentiaaliset asiakkaat vaihtavat helposti muualle tekemään ostoksensa, mikäli he kokevat verkkokaupan olevan haasteellinen käyttää. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda interaktiivinen mockup case-yrityksen Apop Oy:n tulevasta verkkokaupasta ja testata kyseisen mockupin käytettävyyttä järjestämällä käytettävyystestauksia. Opinnäytetyön teoriaosiossa esitellään käytettävyyttä ja sen testaamista sekä verkkokaupan käyttöliittymän suunnitteluun liittyviä käytäntöjä.
Käytettävyyden testaaminen kannattaa aloittaa jo aikaisessa vaiheessa, jotta saadaan luotua mahdollisimman helppokäyttöinen tuote heti käyttöönotossa. Tästä syystä opinnäytetyössä valittiin testattavaksi verkkokaupan interaktiivinen mockup. Näin saatiin jo suunnitteluvaiheessa tärkeää informaatiota erityisesti siitä, miten sivujen hierarkia toimii ja miten helposti mockupissa pystyy navigoimaan sivulta toiselle. Interaktiivinen mockup rakennettiin Adobe XD:llä ja sen visuaalista puolta suunniteltiin yhdessä case-yrityksen kanssa.
Käytettävyystestaukset suoritettiin alkukesästä 2019 ja niihin osallistui viisi henkilöä. Testaustilaisuuksia varten kehitettiin neljä eri tehtävää, joita testaajat kävivät läpi tilaisuuden aikana. Lisäksi testaajille annettiin mahdollisuus kertoa vapaasti omia pohdintojaan liittyen interaktiiviseen mockupiin ja sen käytettävyyteen. Käytettävyystestauksissa selvisi, että mockupin rakenteellisessa hierarkiassa on joitakin ongelmakohtia, joita pitää kehittää. Käytettävyystestausten tuloksia hyödynnetään lopullisen verkkokaupan käyttöliittymän suunnittelussa ja rakentamisessa. Usability is an essential part of user experience in online shopping. Potential customers easily switch elsewhere to shop if they think the online store is challenging to use. The purpose of this thesis was to create an interactive mockup of the case company Apop Oy’s upcoming online store and test the usability of this mockup by organizing usability tests. The theory section of this thesis introduces what usability is and how to test it, as well as common practices related to designing e-commerce user interfaces.
Starting usability tests at an early stage helps to create as easy to use a product as possible right from the start. For this reason, the interactive mockup of the online store was chosen as the target of the usability tests for this thesis. This provided important information at the design stage, especially on how the page hierarchy works and how easily potential customers can navigate from page to page within the mockup. The interactive mockup was built with Adobe XD and the visual side was designed in collaboration with the case company.
The usability tests were conducted in early summer 2019 and there were five test users. Four different tasks were developed for the test session, which the users went through during the tests. In addition, the test users were given the opportunity to freely express their own opinions on the interactive mockup and its usability. The usability tests revealed that there were some problem areas in the mockup’s structural hierarchy that need to be developed more. The results of the usability tests are utilized in the design and construction of the final online store interface.
Käytettävyyden testaaminen kannattaa aloittaa jo aikaisessa vaiheessa, jotta saadaan luotua mahdollisimman helppokäyttöinen tuote heti käyttöönotossa. Tästä syystä opinnäytetyössä valittiin testattavaksi verkkokaupan interaktiivinen mockup. Näin saatiin jo suunnitteluvaiheessa tärkeää informaatiota erityisesti siitä, miten sivujen hierarkia toimii ja miten helposti mockupissa pystyy navigoimaan sivulta toiselle. Interaktiivinen mockup rakennettiin Adobe XD:llä ja sen visuaalista puolta suunniteltiin yhdessä case-yrityksen kanssa.
Käytettävyystestaukset suoritettiin alkukesästä 2019 ja niihin osallistui viisi henkilöä. Testaustilaisuuksia varten kehitettiin neljä eri tehtävää, joita testaajat kävivät läpi tilaisuuden aikana. Lisäksi testaajille annettiin mahdollisuus kertoa vapaasti omia pohdintojaan liittyen interaktiiviseen mockupiin ja sen käytettävyyteen. Käytettävyystestauksissa selvisi, että mockupin rakenteellisessa hierarkiassa on joitakin ongelmakohtia, joita pitää kehittää. Käytettävyystestausten tuloksia hyödynnetään lopullisen verkkokaupan käyttöliittymän suunnittelussa ja rakentamisessa.
Starting usability tests at an early stage helps to create as easy to use a product as possible right from the start. For this reason, the interactive mockup of the online store was chosen as the target of the usability tests for this thesis. This provided important information at the design stage, especially on how the page hierarchy works and how easily potential customers can navigate from page to page within the mockup. The interactive mockup was built with Adobe XD and the visual side was designed in collaboration with the case company.
The usability tests were conducted in early summer 2019 and there were five test users. Four different tasks were developed for the test session, which the users went through during the tests. In addition, the test users were given the opportunity to freely express their own opinions on the interactive mockup and its usability. The usability tests revealed that there were some problem areas in the mockup’s structural hierarchy that need to be developed more. The results of the usability tests are utilized in the design and construction of the final online store interface.