Fiskars Wärdshusin toiminnan kehittäminen
Välimäki, Päivi (2019)
Välimäki, Päivi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091718577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091718577
Tiivistelmä
Hotelli-ravintola Fiskars Wärdshus (myöhemmin Fiskars Wärdshus) on Suomen vanhin, vuodesta 1836 alkaen toiminnassa ollut majatalo, jossa toimii nykyään ravintola ja pieni hotelli. Fiskars Wärdshus sijaitsee Fiskarsin kylässä Länsi-Uudellamaalla noin tunnin ajomatkan päässä Helsingistä. Ravintolapalvelut ovat yrityksen pääliiketoimintaa ja neljän huoneen hotelli on toiminnan tukipalvelua. Yrityksen toiminnan haasteina ovat Fiskarsin ruukkikylän hiljaiset talvikuukaudet, jolloin ravintolan ja hotellin asiakasmäärät ovat pieniä. Muita haasteita ovat markkinointi, henkilökunnan vähäinen määrä sekä tuotteiden suppea valikoima.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten pienen hotelli-ravintolan toimintaa voidaan kehittää. Opinnäytetyössä keskityttiin ravintolapalveluihin ja yrityksen yleiseen toimintaan. Toiminnan kannattavuuden suunnittelu rajattiin tutkimuksen ulkopuolelle. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kehittämisehdotuksia Fiskars Wärdshusin toiminnalle.
Opinnäytetyön empiirinen osuus tehtiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena ja tarkoitus oli saada vastaus tutkimusongelmaan. Tutkimuksessa keskityttiin Fiskars Wärdshusin toiminnan suunnitteluun, markkinointiin, asiakaspalveluun, tuotteisiin ja palveluihin. Tutkimusmenetelminä olivat havainnoinnit ja puolistrukturoidut yksilöhaastattelut. Havainnointeja tehtiin vierailemalla asiakkaana Fiskars Wärdshusin lisäksi Ravintola Linnankrouvissa Mustiolla, Ravintola Kuparipajassa ja Ravintola Lukaalissa Fiskarsissa. Kohdeyrityksen omistajien haastattelut tehtiin Fiskars Wärdshusissa.
Toiminnan kehittämisen menetelminä käytettiin Business Model Canvas-mallia, jonka kysymyksiä käytettiin haastatteluissa. Muita kehittämisen menetelmiä olivat kilpailija-analyysi, jossa vertailtiin Fiskars Wärdshusia kolmeen ravintolaan sekä SWOT- ja PESTEL –analyysit, joiden tuloksia hyödynnettiin kilpailija-analyysissä. Tutkimus toteutettiin syksyn 2018 ja kevään 2019 aikana.
Tutkimuksen tuloksien perusteella Fiskars Wärdshusin toimintaa voidaan kehittää useilla muutoksilla. Tutkimuksen tuloksena ovat toteutuskelpoiset kehittämisehdotukset toiminnan suunnitteluun, markkinointiin, asiakaspalveluun, tuotteisiin ja palveluihin.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten pienen hotelli-ravintolan toimintaa voidaan kehittää. Opinnäytetyössä keskityttiin ravintolapalveluihin ja yrityksen yleiseen toimintaan. Toiminnan kannattavuuden suunnittelu rajattiin tutkimuksen ulkopuolelle. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kehittämisehdotuksia Fiskars Wärdshusin toiminnalle.
Opinnäytetyön empiirinen osuus tehtiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena ja tarkoitus oli saada vastaus tutkimusongelmaan. Tutkimuksessa keskityttiin Fiskars Wärdshusin toiminnan suunnitteluun, markkinointiin, asiakaspalveluun, tuotteisiin ja palveluihin. Tutkimusmenetelminä olivat havainnoinnit ja puolistrukturoidut yksilöhaastattelut. Havainnointeja tehtiin vierailemalla asiakkaana Fiskars Wärdshusin lisäksi Ravintola Linnankrouvissa Mustiolla, Ravintola Kuparipajassa ja Ravintola Lukaalissa Fiskarsissa. Kohdeyrityksen omistajien haastattelut tehtiin Fiskars Wärdshusissa.
Toiminnan kehittämisen menetelminä käytettiin Business Model Canvas-mallia, jonka kysymyksiä käytettiin haastatteluissa. Muita kehittämisen menetelmiä olivat kilpailija-analyysi, jossa vertailtiin Fiskars Wärdshusia kolmeen ravintolaan sekä SWOT- ja PESTEL –analyysit, joiden tuloksia hyödynnettiin kilpailija-analyysissä. Tutkimus toteutettiin syksyn 2018 ja kevään 2019 aikana.
Tutkimuksen tuloksien perusteella Fiskars Wärdshusin toimintaa voidaan kehittää useilla muutoksilla. Tutkimuksen tuloksena ovat toteutuskelpoiset kehittämisehdotukset toiminnan suunnitteluun, markkinointiin, asiakaspalveluun, tuotteisiin ja palveluihin.