MÄ + SÄ = ME : Perehdytyskansio ryhmäperhepäiväkoti Ipanatuvalle
Katajisto, Mari; Kinnunen, Reetta (2019)
Katajisto, Mari
Kinnunen, Reetta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019072317670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019072317670
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyömme tavoitteena oli tuottaa perehdyttämismateriaali ryhmäperhepäiväkoti Ipanatuvalle. Perehdytyskansion tarkoituksena on helpottaa uusien työntekijöiden, sijaisten ja opiskelijoiden työsuhteen alkamista sekä Ipanatuvan toimintaperiaatteiden ja tapojen oppimista. Samalla kansio toimii muistin tukena Ipanatuvalla jo työskentelevälle henkilöstölle. Opinnäytetyö muodostuu kahdesta osasta: teoriaosasta sekä perehdytyskansiosta.
Perehdyttäminen on työntekijän oikeus ja työnantajalla on lakisääteinen velvollisuus sen järjestämiseen. Perehdyttäminen on työhön, työyhteisöön, työympäristöön ja organisaatioon opastamista. Perehdyttämisen tavoitteena on saada henkilö tuntemaan itsensä tärkeäksi osaksi uutta työyhteisöä, kun hän on päässyt työssään alkuun ja kykenee selviämään siitä itsenäisesti. Perehdyttäminen tulisi huomioida myös uusien työvälineiden käyttöönotossa ja erilaisissa muutostilanteissa, kuten työtehtävien muuttuessa.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä työelämän kanssa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi yksityinen ryhmäperhepäiväkoti Ipanatupa Ylivieskasta. Perehdytyskansion taustamateriaalina käytimme ryhmäperhepäiväkoti Ipanatuvan olemassa olevaa perehdytysmateriaalia sekä perehdyttämistä käsittelevää kirjallisuutta. Tiimipalaverissa elokuussa 2018 pohdittiin perehdyttämistä yleisesti sekä arjen mahdollisuuksia ja haasteita perehdyttämiselle. Henkilöstöllä on ollut mahdollisuus vaikuttaa perehdyttämismateriaalin lopulliseen sisältöön ja ulkoasuun.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme yleisellä tasolla varhaiskasvatusta ja ryhmäperhepäivähoitoa sekä perehdyttämistä, mitä se on ja sen vaikutusta työssä. Lisäksi avaamme perehdytyskansion tuottamisprosessia vaihe vaiheelta. Perehdytyskansion lisäksi toiminnallinen opinnäytetyö sisältää prosessikuvauksen, jossa käsitellään opinnäytetyön aiheen valintaa, tavoitteita ja tarkoitusta, toteutusta sekä pohdintaa perehdytyskansion eri vaiheista.
Perehdyttäminen on työntekijän oikeus ja työnantajalla on lakisääteinen velvollisuus sen järjestämiseen. Perehdyttäminen on työhön, työyhteisöön, työympäristöön ja organisaatioon opastamista. Perehdyttämisen tavoitteena on saada henkilö tuntemaan itsensä tärkeäksi osaksi uutta työyhteisöä, kun hän on päässyt työssään alkuun ja kykenee selviämään siitä itsenäisesti. Perehdyttäminen tulisi huomioida myös uusien työvälineiden käyttöönotossa ja erilaisissa muutostilanteissa, kuten työtehtävien muuttuessa.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä työelämän kanssa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi yksityinen ryhmäperhepäiväkoti Ipanatupa Ylivieskasta. Perehdytyskansion taustamateriaalina käytimme ryhmäperhepäiväkoti Ipanatuvan olemassa olevaa perehdytysmateriaalia sekä perehdyttämistä käsittelevää kirjallisuutta. Tiimipalaverissa elokuussa 2018 pohdittiin perehdyttämistä yleisesti sekä arjen mahdollisuuksia ja haasteita perehdyttämiselle. Henkilöstöllä on ollut mahdollisuus vaikuttaa perehdyttämismateriaalin lopulliseen sisältöön ja ulkoasuun.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme yleisellä tasolla varhaiskasvatusta ja ryhmäperhepäivähoitoa sekä perehdyttämistä, mitä se on ja sen vaikutusta työssä. Lisäksi avaamme perehdytyskansion tuottamisprosessia vaihe vaiheelta. Perehdytyskansion lisäksi toiminnallinen opinnäytetyö sisältää prosessikuvauksen, jossa käsitellään opinnäytetyön aiheen valintaa, tavoitteita ja tarkoitusta, toteutusta sekä pohdintaa perehdytyskansion eri vaiheista.