Terveysaseman avosairaanhoidon päivystyksen toistuvat käyttäjät
Seppälä, Minna (2019)
Seppälä, Minna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061517042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061517042
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Sairaanhoitajakoulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Minna Seppälä
Terveysaseman avosairaanhoidon päivystyksen toistuvat käyttäjät
Vuosi 2019 Sivumäärä 34
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miksi osa potilaista käyttää erään kunnan terveysaseman päivystysvastaanottoa keskimääräistä useammin.
Opinnäytetyön avulla pyrittiin löytämään ne 18 vuotta täyttäneet henkilöt, joiden päivystyksellinen hoidon tarve on suuri. Opinnäytetyössä kysyttiin myös henkilöiden omaa arviota hoidostaan. Opinnäytetyön avulla voidaan tulevaisuudessa kehittää kiireettömän hoidon määrää ja laatua, tavoitella hyvää hoitoa, sekä vähentää tarvetta kiireelliselle hoidolle.
Kohdejoukkona oli vähintään viisi kertaa vuoden 2017 aikana päivystyksellisiä terveyspalveluita käyttäneet henkilöt. Aineisto kerättiin potilastietojärjestelmästä sekä asiakkailta kyselylomakkeella. Kyselylomake lähetettiin 90 asiakkaalle ja vastauksia saatiin 30 kappaletta. Aineisto analysoitiin tilastollisilla menetelmillä ja raportoitiin frekvenssi- ja prosenttijakaumilla sekä ristiintaulukoinneilla. Avointen kysymysten vastaukset teemoitettiin.
Sairaanhoitajan vastaanotolla kävi toistuvasti 27 henkilöä. Heidän yhteiskäyntimääränsä oli 207 käyntiä. He käyttivät 5 % sairaanhoitajan vastaanoton päivystysajoista. Lääkärin vastaanotolla kävi toistuvasti 81 henkilöä. Heidän yhteiskäyntimääränsä oli 494 käyntiä. 65 vuotta täyttäneet henkilöt olivat lääkärin päivystysvastaanoton suurin kävijäryhmä. Potilaiden ilmoittama yleisin syy hoitoon hakeutumiselle oli kipu tai särky. Päivystyskäynneillä saatiin useimmiten tai aina apua vaivoihin. Puolet vastanneista kertoi vaivansa johtaneen uuteen vastaanottokäyntiin päivystyskäynnin jälkeen.
Yleisin käyntisyy sairaanhoitajan vastaanotolla oli ylä- ja alahengitysteihin liittyvät vaivat. Lääkärin vastaanotolla käytiin useimmiten tuki- ja liikuntaelinten vaivojen takia. Molempien ammattiryhmien kohdalla, nämä kaksi sairausryhmää nousivat kärkisijoille. Opinnäytetyön tulosten pohjalta voitaisiin terveysasemalla jatkossa tehostaa ylä- ja alahengitysteiden vaivojen sekä tuki- ja liikuntaelinten vaivojen hoitoa sekä tarkastella näiden potilaiden jatkohoidon laatua ja määrää.
Laurea University of Applied Sciences Abstract
Degree Programme in Nursing
Bachelor’s thesis
Minna Seppälä
FREQUENT ATTENDERS of HEALTHCARE STATION and ITS EMERGENCY APARTMENT
Year 2019 Pages 34
The aim of the thesis was to find out why some patients use a municipal health care station's emergency room more often than average. The aim of the thesis was to find persons aged 18 or older with a high need for current emergency treatment. In the study the people were asked to assess their own care. In the future, the thesis can help to develop the quantity and quality of untreated care, seek good care, and reduce the need for emergency treatment.
The target population was people that at least five times had used emergency medical services during 2017. The material was collected from the patient information system and from the clients with a questionnaire. The questionnaire was sent to 90 customers and 30 replies were received. The material was analyzed by statistical methods and reported by frequency and percentage distributions and cross-tabulations. Answers to open questions were themed.
There were 27 people at the urgent nursing reception. Their number of visits was 207 visits. They used 5 % of nursing reception hours. A total of 81 people, were recruited by a doctor. Their number of visits was 494 visits. People aged 65 and over were the largest group of visitors to the doctor's emergency room. The most common cause for treatment reported by patients was pain or ache. On-call visits were most often or always helpful for ailments. Half of the respondents reported that their efforts led to a new recruiting visit after the on-call visit.
The most common cause for visiting the nursing reception was the discomfort associated with the upper and lower respiratory tract. In most cases, a doctor's appointment was made for musculoskeletal disorders. For both occupational groups, these two disease groups rose to the top. Based on the results of the thesis, the treatment of upper and lower respiratory tract disorders as well as musculoskeletal disorders could be further improved in the health center, and the quality and amount of continued care of these patients could be examined.
Sairaanhoitajakoulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Minna Seppälä
Terveysaseman avosairaanhoidon päivystyksen toistuvat käyttäjät
Vuosi 2019 Sivumäärä 34
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miksi osa potilaista käyttää erään kunnan terveysaseman päivystysvastaanottoa keskimääräistä useammin.
Opinnäytetyön avulla pyrittiin löytämään ne 18 vuotta täyttäneet henkilöt, joiden päivystyksellinen hoidon tarve on suuri. Opinnäytetyössä kysyttiin myös henkilöiden omaa arviota hoidostaan. Opinnäytetyön avulla voidaan tulevaisuudessa kehittää kiireettömän hoidon määrää ja laatua, tavoitella hyvää hoitoa, sekä vähentää tarvetta kiireelliselle hoidolle.
Kohdejoukkona oli vähintään viisi kertaa vuoden 2017 aikana päivystyksellisiä terveyspalveluita käyttäneet henkilöt. Aineisto kerättiin potilastietojärjestelmästä sekä asiakkailta kyselylomakkeella. Kyselylomake lähetettiin 90 asiakkaalle ja vastauksia saatiin 30 kappaletta. Aineisto analysoitiin tilastollisilla menetelmillä ja raportoitiin frekvenssi- ja prosenttijakaumilla sekä ristiintaulukoinneilla. Avointen kysymysten vastaukset teemoitettiin.
Sairaanhoitajan vastaanotolla kävi toistuvasti 27 henkilöä. Heidän yhteiskäyntimääränsä oli 207 käyntiä. He käyttivät 5 % sairaanhoitajan vastaanoton päivystysajoista. Lääkärin vastaanotolla kävi toistuvasti 81 henkilöä. Heidän yhteiskäyntimääränsä oli 494 käyntiä. 65 vuotta täyttäneet henkilöt olivat lääkärin päivystysvastaanoton suurin kävijäryhmä. Potilaiden ilmoittama yleisin syy hoitoon hakeutumiselle oli kipu tai särky. Päivystyskäynneillä saatiin useimmiten tai aina apua vaivoihin. Puolet vastanneista kertoi vaivansa johtaneen uuteen vastaanottokäyntiin päivystyskäynnin jälkeen.
Yleisin käyntisyy sairaanhoitajan vastaanotolla oli ylä- ja alahengitysteihin liittyvät vaivat. Lääkärin vastaanotolla käytiin useimmiten tuki- ja liikuntaelinten vaivojen takia. Molempien ammattiryhmien kohdalla, nämä kaksi sairausryhmää nousivat kärkisijoille. Opinnäytetyön tulosten pohjalta voitaisiin terveysasemalla jatkossa tehostaa ylä- ja alahengitysteiden vaivojen sekä tuki- ja liikuntaelinten vaivojen hoitoa sekä tarkastella näiden potilaiden jatkohoidon laatua ja määrää.
Laurea University of Applied Sciences Abstract
Degree Programme in Nursing
Bachelor’s thesis
Minna Seppälä
FREQUENT ATTENDERS of HEALTHCARE STATION and ITS EMERGENCY APARTMENT
Year 2019 Pages 34
The aim of the thesis was to find out why some patients use a municipal health care station's emergency room more often than average. The aim of the thesis was to find persons aged 18 or older with a high need for current emergency treatment. In the study the people were asked to assess their own care. In the future, the thesis can help to develop the quantity and quality of untreated care, seek good care, and reduce the need for emergency treatment.
The target population was people that at least five times had used emergency medical services during 2017. The material was collected from the patient information system and from the clients with a questionnaire. The questionnaire was sent to 90 customers and 30 replies were received. The material was analyzed by statistical methods and reported by frequency and percentage distributions and cross-tabulations. Answers to open questions were themed.
There were 27 people at the urgent nursing reception. Their number of visits was 207 visits. They used 5 % of nursing reception hours. A total of 81 people, were recruited by a doctor. Their number of visits was 494 visits. People aged 65 and over were the largest group of visitors to the doctor's emergency room. The most common cause for treatment reported by patients was pain or ache. On-call visits were most often or always helpful for ailments. Half of the respondents reported that their efforts led to a new recruiting visit after the on-call visit.
The most common cause for visiting the nursing reception was the discomfort associated with the upper and lower respiratory tract. In most cases, a doctor's appointment was made for musculoskeletal disorders. For both occupational groups, these two disease groups rose to the top. Based on the results of the thesis, the treatment of upper and lower respiratory tract disorders as well as musculoskeletal disorders could be further improved in the health center, and the quality and amount of continued care of these patients could be examined.