Vinyylilevyjen nichemarkkinat digitaalisen musiikin aikakaudella
Sipponen, Valtteri (2019)
Lataukset:
Sipponen, Valtteri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216686
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia vinyylilevyjä harrastavien ostotottumuksia ja näkemyksiä vinyylilevyjen markkinoiden kehitykseen. Työn tavoitteena oli ottaa selville vinyylilevyjen suosion kasvun syitä niille epäluonnollisena aikakautena sekä selvittää minkälainen on vinyylilevyjen markkinoiden tulevaisuudennäkymä. Työllä haettiin yleistettäviä tuloksia kuluttajan näkökulmasta vinyylilevyjen nichemarkkinasegmenttiin. Opinnäytetyöllä ei ollut erillistä toimeksiantajaa.
Opinnäytetyön tietoperustaa on alustettu musiikin teollisuuden kehityksellä analogisesta digitaaliseen, jotta on voitu verrata musiikin kuluttajien kulutustottumuksia. Tietoperustassa keskityttiin pääosin vinyylilevyjen koettuihin erityispiirteisiin sekä musiikin digitalisaation vaikutuksiin musiikin teollisuuteen. Työssä on hyödynnetty alan kirjallisuutta sekä lukuisia artikkeleita.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina, jotka jaettiin kolmeen teema-alueeseen: Minkälainen vinyylilevyjen harrastaja kokee olevansa, mitä kokemuksia vinyylilevyt tarjoavat ja miten kokee vinyylilevyjen tulevaisuuden.
Tutkimustulokset sekä tietoperustassa käytetyt lähteet osoittivat vinyylilevyjen harrastajien olevan uskollisia analogiselle toistomuodolle. Vinyylilevyjen kuuntelu koettiin tunnelmaa rakentavana, rauhoittavana sekä sosiaalisena tilanteena. Haastattelujen ja tietoperustan pohjalta vinyylilevyt eivät tule kilpailemaan suoratoistopalveluiden kanssa, mutta koettiin, että suoratoistopalvelut eivät tarjoa nostalgisia tunteita tai musiikin läheisyyttä kuten vinyylit.
Johtopäätöksenä esitettiin, että vinyylilevyjen suosio on vastareaktio digitaalisuudelle. Digitaalinen musiikki ei tarjoa musiikin kuuntelijoille kaikkea tarvittavaa. Haastatteluista nousi merkittäviksi piirteiksi kosketeltavuus sekä läheinen tunnelma. Vinyylilevyt eivät tule pääsemään irti nichemarkkinasegmentistään lähitulevaisuudessa, mutta tutkimuksen ja myyntilukujen pohjalta voitiin todeta niiden pysyvän tärkeänä osana musiikin kuluttamisen kulttuuria.
Opinnäytetyön tietoperustaa on alustettu musiikin teollisuuden kehityksellä analogisesta digitaaliseen, jotta on voitu verrata musiikin kuluttajien kulutustottumuksia. Tietoperustassa keskityttiin pääosin vinyylilevyjen koettuihin erityispiirteisiin sekä musiikin digitalisaation vaikutuksiin musiikin teollisuuteen. Työssä on hyödynnetty alan kirjallisuutta sekä lukuisia artikkeleita.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina, jotka jaettiin kolmeen teema-alueeseen: Minkälainen vinyylilevyjen harrastaja kokee olevansa, mitä kokemuksia vinyylilevyt tarjoavat ja miten kokee vinyylilevyjen tulevaisuuden.
Tutkimustulokset sekä tietoperustassa käytetyt lähteet osoittivat vinyylilevyjen harrastajien olevan uskollisia analogiselle toistomuodolle. Vinyylilevyjen kuuntelu koettiin tunnelmaa rakentavana, rauhoittavana sekä sosiaalisena tilanteena. Haastattelujen ja tietoperustan pohjalta vinyylilevyt eivät tule kilpailemaan suoratoistopalveluiden kanssa, mutta koettiin, että suoratoistopalvelut eivät tarjoa nostalgisia tunteita tai musiikin läheisyyttä kuten vinyylit.
Johtopäätöksenä esitettiin, että vinyylilevyjen suosio on vastareaktio digitaalisuudelle. Digitaalinen musiikki ei tarjoa musiikin kuuntelijoille kaikkea tarvittavaa. Haastatteluista nousi merkittäviksi piirteiksi kosketeltavuus sekä läheinen tunnelma. Vinyylilevyt eivät tule pääsemään irti nichemarkkinasegmentistään lähitulevaisuudessa, mutta tutkimuksen ja myyntilukujen pohjalta voitiin todeta niiden pysyvän tärkeänä osana musiikin kuluttamisen kulttuuria.