Draamasarjan tekeminen monikameratuotantona
Lohimäki, Aku (2019)
Lohimäki, Aku
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016321
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on monikameratuotanto draamasarjassa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten onnistuu valaisu ja tuotanto draamassa monikameratuotantona tehtynä. Yhtenä haasteena on selvittää, pystytäänkö jokainen kuva valaisemaan dramaturgisesti ja tarina kertomaan monikameratekniikalla.
Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään ensin monikameratekniikka, mikä sen asema on draamatuotannoissa ja minkälaisissa tuotannoissa monikameraa käytetään yleensä televisio-ohjelmien teossa. Opinnäytetyössä käydään kattavasti läpi sen, mitkä ovat monikameran edut ja haasteet TV-tuotannoissa sekä mitä ohjaajalta vaaditaan monikameraohjaamisessa ja minkälaisia resursseja se vaatii.
Opinnäytetyö on kvalitatiivista tutkimusta. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kuvaaja Heikki Janhusta (Salatut elämät), kuvaaja Pauli Bessonofia (Kotikatu) ja ohjaaja Per-Olof Strandbergiä (Salatut elämät, Kotikatu). He kaikki ovat tehneet draamaa monikameratekniikalla. Tietolähteinä olivat myös alan kirjallisuus.
Haastatteluiden ja tutkimusten kautta tultiin siihen johtopäätökseen, että laadukasta draamaa pystytään tekemään monikameratekniikalla, jos löytyy tarvittavaa tietoa, taitoa ja intohimoa. Pitää uskaltaa kokeilla rohkeasti. Toki monikameratuotannossa on monta osatekijää ja intohimo pitää saada tarttumaan koko tiimiin. Ohjaajan ja kuvaajan saumaton yhteistyö mahdollistaa tämän. Ottamalla mallia elokuvavalaistuksesta, jossa usein tehdään hyvin tasaiset valot ja koko valollinen dramaturgia tehdään jälkituotannon värimäärittelyssä.
Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään ensin monikameratekniikka, mikä sen asema on draamatuotannoissa ja minkälaisissa tuotannoissa monikameraa käytetään yleensä televisio-ohjelmien teossa. Opinnäytetyössä käydään kattavasti läpi sen, mitkä ovat monikameran edut ja haasteet TV-tuotannoissa sekä mitä ohjaajalta vaaditaan monikameraohjaamisessa ja minkälaisia resursseja se vaatii.
Opinnäytetyö on kvalitatiivista tutkimusta. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kuvaaja Heikki Janhusta (Salatut elämät), kuvaaja Pauli Bessonofia (Kotikatu) ja ohjaaja Per-Olof Strandbergiä (Salatut elämät, Kotikatu). He kaikki ovat tehneet draamaa monikameratekniikalla. Tietolähteinä olivat myös alan kirjallisuus.
Haastatteluiden ja tutkimusten kautta tultiin siihen johtopäätökseen, että laadukasta draamaa pystytään tekemään monikameratekniikalla, jos löytyy tarvittavaa tietoa, taitoa ja intohimoa. Pitää uskaltaa kokeilla rohkeasti. Toki monikameratuotannossa on monta osatekijää ja intohimo pitää saada tarttumaan koko tiimiin. Ohjaajan ja kuvaajan saumaton yhteistyö mahdollistaa tämän. Ottamalla mallia elokuvavalaistuksesta, jossa usein tehdään hyvin tasaiset valot ja koko valollinen dramaturgia tehdään jälkituotannon värimäärittelyssä.