Autotalon ennakoiva palvelusovellus
Mononen, Veikko (2019)
Mononen, Veikko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060816181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060816181
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella ennakoivan palvelusovelluksen käyttömahdollisuuksia ja tutkia sen hyötyjä asiakkaalle ja korjaamolle. Työ on kohdistettu Vesijärven Auto Oy:n toimipisteille. Sovellusta ei ole vielä toteutettu ja tässä työssä keskitytään käytön ja hyötyjen tutkimiseen.
Palvelusovelluksen suunnittelun lähestymistapa oli kehittämistutkimus. Viitekehys muodostuu yhdestä pääteoriasta, Business Process Improvementista (BPI), jonka taustalla on Toyotan kehittämä Lean-toimintamalli. Tässä toimintamallissa korostetaan asiakkaan arvoa sekä karsitaan pois arvoa tuottamattomat tekijät.
Työssä kuvataan palvelusovelluksen käyttöä ja sen hyötyjä autotalon eri prosesseissa. Aineistoa työtä varten on haettu haastattelemalla jälkimarkkinoinnin johdossa sekä asiakasrajapinnassa työskenteleviä henkilöitä.
Työn tavoitteet saavutettiin sovelluksen käyttömahdollisuuksien ja hyötyjen kuvauksen suhteen hyvin. Työssä havaittiin, että kehitysideoita ja käyttökohteita sovelluksessa olisi useita. Niiden tutkiminen on tulevaisuudessa jatkuva prosessi. Sovelluksen käyttöönotosta ja hyödyntämisestä päätetään vasta myöhemmin, joten niiden toimivuutta käytännössä ei voida vielä arvioida.
Palvelusovelluksen suunnittelun lähestymistapa oli kehittämistutkimus. Viitekehys muodostuu yhdestä pääteoriasta, Business Process Improvementista (BPI), jonka taustalla on Toyotan kehittämä Lean-toimintamalli. Tässä toimintamallissa korostetaan asiakkaan arvoa sekä karsitaan pois arvoa tuottamattomat tekijät.
Työssä kuvataan palvelusovelluksen käyttöä ja sen hyötyjä autotalon eri prosesseissa. Aineistoa työtä varten on haettu haastattelemalla jälkimarkkinoinnin johdossa sekä asiakasrajapinnassa työskenteleviä henkilöitä.
Työn tavoitteet saavutettiin sovelluksen käyttömahdollisuuksien ja hyötyjen kuvauksen suhteen hyvin. Työssä havaittiin, että kehitysideoita ja käyttökohteita sovelluksessa olisi useita. Niiden tutkiminen on tulevaisuudessa jatkuva prosessi. Sovelluksen käyttöönotosta ja hyödyntämisestä päätetään vasta myöhemmin, joten niiden toimivuutta käytännössä ei voida vielä arvioida.