Tulevaisuuden elämyksellinen matkailukohde: Merirosvokapteeni Joonas Aurinko ja Pieksämäen Nukkekoti
Säpyskä-Hietala, Piia (2019)
Säpyskä-Hietala, Piia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716137
Tiivistelmä
Pieksämäellä sijaitsevan kulttuuri- ja matkailukohde Nukkekodin toiminnot ovat menneinä vuosina sijoittuneet pääosin kesäkausille. Vuoden 2018 aikana tehdyn remontin jälkeen ja talon sisältöjen tuottajan vaihtuessa on syytä kartoittaa tulevaisuuden kehittämismahdollisuudet laaja-alaisesti ja paikkakunnan kaikki voimavarat sekä yhteistyömahdollisuudet huomioon ottaen.
Opinnäytetyön tavoitteena on laatia Pieksämäen Nukkekodille ja siellä asuvalle merirosvokapteeni Joonas Auringolle realistinen 10-vuotissuunnitelma, joka sisältää muun muassa sekä sisällöntuotantoa että erilaisia tuotteita. Työ kartoittaa erilaisia yhteistyömahdollisuuksia elinkeinotoimen ja muiden paikallisten toimijoiden osalta. Joonas Auringon tuotteistaminen valtakunnallisesti ja jopa kansainvälisesti merkittäväksi hahmoksi saa tämän työn kautta räjähtävän alun joulukalenterin ja sitä varten tehtyjen uusien laulujen kautta.
Työ kertoo Nukkekodin historiaa talon synnystä alkaen aina näihin päiviin. Työstä voi lukea seikkaperäisesti Joonas Auringon joulukalenterin luomisprosessin vuonna 2018 alusta loppuun. 10vuotissuunnitelmaan on merkitty pääkohdat tuotteistamisen suunnitelmasta sekä eritelty konkreettisia toimia niiden toteuttamiseksi. Haastattelujen, benchmarkauksen ja tarinallistamisen keinoin kehitetään Joonas Aurinko-hahmon brändäystä ja Nukkekodin tuotteistamista. Haastattelut on toteutettu teemahaastattelun tapaan. Kysymykset on laadittu haastateltavien ammatillisen osaamisen näkökulmista. Benchmarkaus on tehty puhelinhaastatteluna Ti-Ti Nallen kehittäjän Riitta Korpelan kanssa.
Opinnäytetyön myötä Nukkekodin ohjelman sisällöntuottaja saa tietoa matkailun ja aineettoman elämyksen tuottamisesta, palvelumuotoilusta, markkinoinnista ja brändin rakentamisesta. Suunnitelmassa huomioidaan kestävä kehitys. Työssä laaditun aikajanan avulla työn tekijä ja tilaaja pystyvät visioimaan Nukkekodin ja Joonas Auringon tulevaisuutta pidemmällä tähtäimellä ja tavoitteellisesti. Tuottajan on helppoa tarkastella aikajanan avulla vuosittain suunnitelmien etenemistä, ja muokata sitä tarpeen mukaan ajantasaiseksi.
Nukkekodin ja Joonas Auringon brändin kehittämiseksi tulevien vuosien aikana luodaan uusi graafinen ilme joka painetaan postikortiksi, tehdään yhteistyötä paikallisten elintarvikealan yritysten kanssa Joonas-tuotteiden valmistamiseksi, rakennetaan Nukkekodin alueelle liikennepuisto ja minigolf-rata sekä valmistetaan Joonas-tuotteita myyntiin. Joonas Aurinko saa oman musikaalin, jota esitetään sekä kulttuurikeskus Poleenin suurella näyttämöllä että kiertävänä nukketeatterina pienemmissä tiloissa. Nukkekodilla järjestetään vuosittain muutama suurempi, valtakunnallinen tapahtuma, jolla saadaan medianäkyvyyttä laajemmalti ja näin tunnettuutta kulttuuritalona ja lastenkulttuurimyönteisenä kaupunkina.
Opinnäytetyön tavoitteena on laatia Pieksämäen Nukkekodille ja siellä asuvalle merirosvokapteeni Joonas Auringolle realistinen 10-vuotissuunnitelma, joka sisältää muun muassa sekä sisällöntuotantoa että erilaisia tuotteita. Työ kartoittaa erilaisia yhteistyömahdollisuuksia elinkeinotoimen ja muiden paikallisten toimijoiden osalta. Joonas Auringon tuotteistaminen valtakunnallisesti ja jopa kansainvälisesti merkittäväksi hahmoksi saa tämän työn kautta räjähtävän alun joulukalenterin ja sitä varten tehtyjen uusien laulujen kautta.
Työ kertoo Nukkekodin historiaa talon synnystä alkaen aina näihin päiviin. Työstä voi lukea seikkaperäisesti Joonas Auringon joulukalenterin luomisprosessin vuonna 2018 alusta loppuun. 10vuotissuunnitelmaan on merkitty pääkohdat tuotteistamisen suunnitelmasta sekä eritelty konkreettisia toimia niiden toteuttamiseksi. Haastattelujen, benchmarkauksen ja tarinallistamisen keinoin kehitetään Joonas Aurinko-hahmon brändäystä ja Nukkekodin tuotteistamista. Haastattelut on toteutettu teemahaastattelun tapaan. Kysymykset on laadittu haastateltavien ammatillisen osaamisen näkökulmista. Benchmarkaus on tehty puhelinhaastatteluna Ti-Ti Nallen kehittäjän Riitta Korpelan kanssa.
Opinnäytetyön myötä Nukkekodin ohjelman sisällöntuottaja saa tietoa matkailun ja aineettoman elämyksen tuottamisesta, palvelumuotoilusta, markkinoinnista ja brändin rakentamisesta. Suunnitelmassa huomioidaan kestävä kehitys. Työssä laaditun aikajanan avulla työn tekijä ja tilaaja pystyvät visioimaan Nukkekodin ja Joonas Auringon tulevaisuutta pidemmällä tähtäimellä ja tavoitteellisesti. Tuottajan on helppoa tarkastella aikajanan avulla vuosittain suunnitelmien etenemistä, ja muokata sitä tarpeen mukaan ajantasaiseksi.
Nukkekodin ja Joonas Auringon brändin kehittämiseksi tulevien vuosien aikana luodaan uusi graafinen ilme joka painetaan postikortiksi, tehdään yhteistyötä paikallisten elintarvikealan yritysten kanssa Joonas-tuotteiden valmistamiseksi, rakennetaan Nukkekodin alueelle liikennepuisto ja minigolf-rata sekä valmistetaan Joonas-tuotteita myyntiin. Joonas Aurinko saa oman musikaalin, jota esitetään sekä kulttuurikeskus Poleenin suurella näyttämöllä että kiertävänä nukketeatterina pienemmissä tiloissa. Nukkekodilla järjestetään vuosittain muutama suurempi, valtakunnallinen tapahtuma, jolla saadaan medianäkyvyyttä laajemmalti ja näin tunnettuutta kulttuuritalona ja lastenkulttuurimyönteisenä kaupunkina.