Visuaalista musiikkia : Susumu Hirasawan ja Satoshi Konin yhteistyö animaation ja elokuvamusiikin luomisessa
Peuraniemi, Essi (2019)
Peuraniemi, Essi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060514971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060514971
Tiivistelmä
Tutkin japanilaisen säveltäjän Susumu Hirasawan musiikin käyttöä ja sen vaikutusta animaatio-ohjaaja Satoshi Konin elokuvissa. Kon hyödyntää animaation kerronnassa Hirasawan musiikin rytmiä ja käyttää suunnittelutyössään apuna musiikin herättämiä mielikuvia. Heidän työskentelytapansa ovat keskenään hyvin samanlaisia, vaikka he toimivatkin eri taidealoilla. Hirasawan musiikin rakenne on monikerroksista ja tarinamaista, ja hänen hyödyntämänsä instrumentit mukailevat Konin elokuvien teemoja. Konin animaatioelokuvissa on tietty kuvallinen tempo ja tarinoiden sisältä löytyy häilyviä rajoja, joissa Hirasawan musiikki toimii taustalla vahvistaen tarinan sisäistä rytmiä ja tunnetta. I study how Japanese animation director Satoshi Kon uses composer Susumu Hirasawa’s music in his films and how it effects in the final animation. They use a different approach to composing, where the score is not always made by studying finished pictures. Kon uses the rhythm of Hirasawa’s beat and is inspired by the music before starting to write the film. Their work methods are similar even though they work in separate fields. Hirasawa’s music has depth and the structure has a storylike form. The instruments he plays reflects the world of Kon’s films. Kon’s animations have a visual flow and contrast worlds are often on top of the other. Hirasawa’s music plays in the background and enhaces animations inner peculiarity.