Verkkoportfolio ammatillisen osaamisen tukena
Päivärinta, Kari (2019)
Päivärinta, Kari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414861
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään henkilöbrändäystä ja sen kehittämistä asiantuntijabrändiksi. Toiminnallinen opinnäytetyö muodostuu produktista, joka on verkkosivuilla toimiva henkilökohtainen portfolio.
Ensimmäisessä osassa kerrotaan henkilöbrändistä: mistä se koostuu ja miten sitä voidaan kehittää. Lähteinä on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja artikkeleita. Luvussa myös kerrotaan tarkemmin henkilöbrändin muodostumisesta ja sen hyödyntämisestä erilaisille verkostoille ja kohderyhmille. Lisäksi kerrotaan henkilöbrändäyksen kehittämisestä asiantuntijabrändiksi, jota voidaan syventää ja tarkentaa oman osaamisen ja taitojen tueksi.
Toisessa luvussa kuvataan verkossa toimivan henkilökohtaisen portfolion suunnittelupro- sessi, produktiin päätyneen sisällön ja ulkoasun valinta sekä toteutus. Luvussa myös kerrotaan tarkemmin käytetyistä alustoista, työvälineistä sekä kohderyhmästä, jolle portfolio on suunnattu. Portfoliosta on pyritty saamaan tekijäänsä totuudenmukaisesti kuvaava ja tukeva toteutus. Produkti tuo esiin opinnäytetyön tekijän persoonaa sekä kokemusta eri aloilta.
Opinnäytetyön kolmannessa luvussa pohditaan ja arvioidaan projektin ja portfolion onnistumista. Lisäksi kerrotaan projektiin liittyneistä haasteista ja erilaisista toimintamalleista tavoitteiden saavuttamiseksi. Luvussa tarkastellaan myös portfolion kehittämiskohteita sekä tarvittavia toimenpiteitä. Lopuksi pohditaan kriittisesti omaa oppimista.
Ensimmäisessä osassa kerrotaan henkilöbrändistä: mistä se koostuu ja miten sitä voidaan kehittää. Lähteinä on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja artikkeleita. Luvussa myös kerrotaan tarkemmin henkilöbrändin muodostumisesta ja sen hyödyntämisestä erilaisille verkostoille ja kohderyhmille. Lisäksi kerrotaan henkilöbrändäyksen kehittämisestä asiantuntijabrändiksi, jota voidaan syventää ja tarkentaa oman osaamisen ja taitojen tueksi.
Toisessa luvussa kuvataan verkossa toimivan henkilökohtaisen portfolion suunnittelupro- sessi, produktiin päätyneen sisällön ja ulkoasun valinta sekä toteutus. Luvussa myös kerrotaan tarkemmin käytetyistä alustoista, työvälineistä sekä kohderyhmästä, jolle portfolio on suunnattu. Portfoliosta on pyritty saamaan tekijäänsä totuudenmukaisesti kuvaava ja tukeva toteutus. Produkti tuo esiin opinnäytetyön tekijän persoonaa sekä kokemusta eri aloilta.
Opinnäytetyön kolmannessa luvussa pohditaan ja arvioidaan projektin ja portfolion onnistumista. Lisäksi kerrotaan projektiin liittyneistä haasteista ja erilaisista toimintamalleista tavoitteiden saavuttamiseksi. Luvussa tarkastellaan myös portfolion kehittämiskohteita sekä tarvittavia toimenpiteitä. Lopuksi pohditaan kriittisesti omaa oppimista.