Miten aloitteleva personal trainer voi hyödyntää sosiaalista mediaa?
Koukku, Nelli (2019)
Koukku, Nelli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414694
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on miten aloitteleva personal trainer voi hyödyntää sosiaalista mediaa? Toimeksiantajana toimii ystäväni, joka kouluttautuu kesään mennessä personal traineriksi. Opinnäytetyön tarkoitus on auttaa häntä saamaan hyvä alku personal trainer uralleen tutkimuksesta saatujen käytännön vinkkien avulla.
Tavoitteena on selvittää, mitkä kanavat ovat parhaimmat väylät saavuttaa halutun kohderyhmän edustajia sekä miten näissä kanavissa kannattaa markkinoida itseään sekä palveluitaan. Kohderyhmäksi on valikoitunut 20-40 vuotiaat naiset. Tutkimuksen avulla selvitetään myös toimeksiantajan Instagram tilin potentiaalisten asiakkaiden määrä nykyisten seuraajien joukosta.
Teoriaosuudessa käyn yleisesti läpi sosiaalista mediaa, digitaalista markkinointia sekä sitä, miten nykypäivänä markkinoidaan sosiaalisessa mediassa. Näiden lisäksi kerron muutamasta käytetyimmästä sosiaalisen median kanavasta, brändistä sekä käytetyistä tutkimusmenetelmistä lyhyesti.
Tutkimuksessa käytin kolmea menetelmää, jotka ovat benchmarking, lomakehaastattelu sekä Instagram analyysi. Tarkoitus oli käyttää myös neljättä menetelmää, joka olisi ollut ystäväni Instagram tarinassa suoritettu kysely, mutta se jäi pois ystäväni päätöksestä. Nämä valitut menetelmät täydensivät hyvin toisiaan ja niiden avulla saatiin vastattua monipuolisesti tutkimuskysymyksiin.
Tulokset perustuvat tehtyyn tutkimukseen sekä teoriapohjaan. Niiden mukaan Instagram on paras kanava saavuttaa haluttua kohderyhmää, sillä kohderyhmän edustajat käyttävät sitä eniten kaikista sosiaalisen median kanavista. Benchmarkingin sekä haastattelujen avulla saatiin paljon käytännön vinkkejä siihen, miten Instagramissa ja muissakin suosituissa kanavissa kannattaa olla esillä ja markkinoida itseään sekä palveluitaan. Analyysin avulla selvisi, että nykyisistä seuraajista potentiaalisia asiakkaita eli halutun kohderyhmän edustajia on noin 400.
Tutkimuksen avulla saatiin vastattua kaikkiin tutkimuskysymyksiin, joten tutkimus oli siltä osin onnistunut. Tulosten avulla ystäväni sai paljon hyvää tietoa siitä, miten ja missä sosiaalisen median kanavissa kannattaa olla mukana ja kuinka siellä toimia.
Tavoitteena on selvittää, mitkä kanavat ovat parhaimmat väylät saavuttaa halutun kohderyhmän edustajia sekä miten näissä kanavissa kannattaa markkinoida itseään sekä palveluitaan. Kohderyhmäksi on valikoitunut 20-40 vuotiaat naiset. Tutkimuksen avulla selvitetään myös toimeksiantajan Instagram tilin potentiaalisten asiakkaiden määrä nykyisten seuraajien joukosta.
Teoriaosuudessa käyn yleisesti läpi sosiaalista mediaa, digitaalista markkinointia sekä sitä, miten nykypäivänä markkinoidaan sosiaalisessa mediassa. Näiden lisäksi kerron muutamasta käytetyimmästä sosiaalisen median kanavasta, brändistä sekä käytetyistä tutkimusmenetelmistä lyhyesti.
Tutkimuksessa käytin kolmea menetelmää, jotka ovat benchmarking, lomakehaastattelu sekä Instagram analyysi. Tarkoitus oli käyttää myös neljättä menetelmää, joka olisi ollut ystäväni Instagram tarinassa suoritettu kysely, mutta se jäi pois ystäväni päätöksestä. Nämä valitut menetelmät täydensivät hyvin toisiaan ja niiden avulla saatiin vastattua monipuolisesti tutkimuskysymyksiin.
Tulokset perustuvat tehtyyn tutkimukseen sekä teoriapohjaan. Niiden mukaan Instagram on paras kanava saavuttaa haluttua kohderyhmää, sillä kohderyhmän edustajat käyttävät sitä eniten kaikista sosiaalisen median kanavista. Benchmarkingin sekä haastattelujen avulla saatiin paljon käytännön vinkkejä siihen, miten Instagramissa ja muissakin suosituissa kanavissa kannattaa olla esillä ja markkinoida itseään sekä palveluitaan. Analyysin avulla selvisi, että nykyisistä seuraajista potentiaalisia asiakkaita eli halutun kohderyhmän edustajia on noin 400.
Tutkimuksen avulla saatiin vastattua kaikkiin tutkimuskysymyksiin, joten tutkimus oli siltä osin onnistunut. Tulosten avulla ystäväni sai paljon hyvää tietoa siitä, miten ja missä sosiaalisen median kanavissa kannattaa olla mukana ja kuinka siellä toimia.