Case Tampere Bootcamp 2020: Elokuvafestivaalin osatapahtuman toimintastrategia
Korhonen, Yelena (2019)
Korhonen, Yelena
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414688
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli luoda Tampereen elokuvajuhlien alaisuudessa toimivalle kansainväliselle opiskelijatapahtuma Tampere Bootcampille toimintastrategia kaudelle 2020. Tampere Bootcamp järjestetään vuonna 2020 kolmatta kertaa. Toimintastrategian avulla Tampere Bootcampin konsepti, nykytila sekä yleinen tulevaisuuden suunta saadaan määriteltyä.
Tampere Bootcamp on yksi Tampereen elokuvajuhlien suurimmista, kansainvälisimmistä sekä potentiaalisimmista oheistapahtumista. Tampere Bootcampin toimintaa oli kirkastettava koko Tampereen elokuvajuhlien organisaatiolle, jotta Tampere Bootcampin koko potentiaali saataisiin käyttöön. Toimintastrategia tähtää kokonaisvaltaiseen Tampere Bootcampin tuotannon kehitykseen tulevina vuosina.
Kehittämistyössä käytettiin monipuolisesti erilaisia kehittämistyön menetelmiä, painottaen laadullista aineistoa. Kehittämisen lähestymistavaksi valittiin konstruktiivinen tutkimus, sillä kehittämistyön tavoitteena oli tuottaa konkreettinen tuotos, toimintastrategia. Konstruktiivisen tutkimuksen avulla pyritään löytämään hyvin käytännönläheisiä ratkaisuja yhdistämällä tieteellistä tietoa sekä käytännön tietoa. Kehittämistyön menetelmistä käytössä olivat kvantitatiivinen kysely, kvalitatiiviset haastattelut, havainnointi, esikuva-arviointi sekä SWOT-analyysi.
Työ selkeytti tilaajalle Tampere Bootcampin tämänhetkisen tilanteen sekä antoi konkreettisen toimintastrategian, jonka pohjalta tilaaja voi lähteä kehittämään osatapahtuman koko tuotantoprosessia tai sen yksittäisiä osa-alueita. Toimintastrategia on myös helposti seurattavissa ja muokattavissa tulevia vuosia varten. Näiltä osin työ voidaan siis katsoa onnistuneeksi ja tilaajaorganisaatiota palvelevaksi.
Työn palvelee myös kulttuurituotannon ammattialaa. Kulttuurialan strategiaprosessseista on yleisesti vähän tietoa saatavilla. Tässä kehittämistyössä strategiaa työstettiin yhdistyspohjaisen toimijan osatapahtumalle ja vastaavia kuvauksia ei ole juurikaan saatavilla. Konkreettinen toimintastrategia antaa muillekin kulttuurialan toimijoille selkeitä viitekehyksiä oman toiminnan kehittämiseen.
Tampere Bootcamp on yksi Tampereen elokuvajuhlien suurimmista, kansainvälisimmistä sekä potentiaalisimmista oheistapahtumista. Tampere Bootcampin toimintaa oli kirkastettava koko Tampereen elokuvajuhlien organisaatiolle, jotta Tampere Bootcampin koko potentiaali saataisiin käyttöön. Toimintastrategia tähtää kokonaisvaltaiseen Tampere Bootcampin tuotannon kehitykseen tulevina vuosina.
Kehittämistyössä käytettiin monipuolisesti erilaisia kehittämistyön menetelmiä, painottaen laadullista aineistoa. Kehittämisen lähestymistavaksi valittiin konstruktiivinen tutkimus, sillä kehittämistyön tavoitteena oli tuottaa konkreettinen tuotos, toimintastrategia. Konstruktiivisen tutkimuksen avulla pyritään löytämään hyvin käytännönläheisiä ratkaisuja yhdistämällä tieteellistä tietoa sekä käytännön tietoa. Kehittämistyön menetelmistä käytössä olivat kvantitatiivinen kysely, kvalitatiiviset haastattelut, havainnointi, esikuva-arviointi sekä SWOT-analyysi.
Työ selkeytti tilaajalle Tampere Bootcampin tämänhetkisen tilanteen sekä antoi konkreettisen toimintastrategian, jonka pohjalta tilaaja voi lähteä kehittämään osatapahtuman koko tuotantoprosessia tai sen yksittäisiä osa-alueita. Toimintastrategia on myös helposti seurattavissa ja muokattavissa tulevia vuosia varten. Näiltä osin työ voidaan siis katsoa onnistuneeksi ja tilaajaorganisaatiota palvelevaksi.
Työn palvelee myös kulttuurituotannon ammattialaa. Kulttuurialan strategiaprosessseista on yleisesti vähän tietoa saatavilla. Tässä kehittämistyössä strategiaa työstettiin yhdistyspohjaisen toimijan osatapahtumalle ja vastaavia kuvauksia ei ole juurikaan saatavilla. Konkreettinen toimintastrategia antaa muillekin kulttuurialan toimijoille selkeitä viitekehyksiä oman toiminnan kehittämiseen.