Opettava EKG-tulkintatyökalu sairaanhoitajaopiskelijoille
Huhta, Juho; Tuominen, Mikko (2019)
Huhta, Juho
Tuominen, Mikko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314409
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö syntyi halusta kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden EKG:n tulkintataitoja ja näin vaikuttaa myönteisesti potilasturvallisuuteen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa internet-selaimella toimiva sydänfilmin (EKG) tulkintatyökalu sairaanhoitajaopiskelijoille. Tulkintamahdollisuuden lisäksi työkaluun toivottiin ominaisuus, jolla sairaanhoitajaopiskelijat voivat syventää tietoaan EKG:sta ja sen tulkinnasta sekä kehittää osaamistaan siihen liittyen. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Laurea-ammattikorkeakoulu. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. EKG:n tulkintatyökalun käyttö mahdollistetaan ainakin sairaanhoitajaopiskelijoille Laureassa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui lääke- ja hoitotieteen alan kirjallisuuteen, artikkeleihin ja julkaisuihin. EKG:n tulkintatyökalun käytettiin teorian lisäksi kuvia ja EKG-rekisteröintejä. Opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen sisältyi myös ihmisen oppimiseen liittyvää teoriatietoa.
Tuotoksena suunniteltiin ja toteutettiin sähköinen, opettava EKG-tulkintatyökalu Google sites -sivustolle. EKG:n tulkintatyökalu on luonteeltaan osaamista lisäävä ja vahvistava. EKG:n tulkintatyökaluun sisältyy perusosaamista vahvistavia aihealueita, kuten sydämen sähköinen toiminta, EKG ja sen toimintaperiaate sekä varsinainen EKG:n systemaattinen tulkintaosio.
Opinnäytetyön tuotos testattiin Laurea-ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoilla (n=11). Testauksen jälkeen opiskelijoilta pyydettiin palautetta sovelluksesta määrällisellä kyselylomakkeella.
Vastausten perusteella sairaanhoitajaopiskelijoiden EKG-rytmin tunnistamisen osaaminen EKG:n tulkintatyökalun avulla lisääntyi. Tämän lisäksi vastaajat kokivat EKG:n tulkintatyökalun hyödylliseksi. Tulevaisuudessa sovelluksen käyttäjillä oli mahdollisuus antaa palautetta ja kehittämisehdotuksia sovelluksen palauteosiossa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa internet-selaimella toimiva sydänfilmin (EKG) tulkintatyökalu sairaanhoitajaopiskelijoille. Tulkintamahdollisuuden lisäksi työkaluun toivottiin ominaisuus, jolla sairaanhoitajaopiskelijat voivat syventää tietoaan EKG:sta ja sen tulkinnasta sekä kehittää osaamistaan siihen liittyen. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Laurea-ammattikorkeakoulu. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. EKG:n tulkintatyökalun käyttö mahdollistetaan ainakin sairaanhoitajaopiskelijoille Laureassa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui lääke- ja hoitotieteen alan kirjallisuuteen, artikkeleihin ja julkaisuihin. EKG:n tulkintatyökalun käytettiin teorian lisäksi kuvia ja EKG-rekisteröintejä. Opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen sisältyi myös ihmisen oppimiseen liittyvää teoriatietoa.
Tuotoksena suunniteltiin ja toteutettiin sähköinen, opettava EKG-tulkintatyökalu Google sites -sivustolle. EKG:n tulkintatyökalu on luonteeltaan osaamista lisäävä ja vahvistava. EKG:n tulkintatyökaluun sisältyy perusosaamista vahvistavia aihealueita, kuten sydämen sähköinen toiminta, EKG ja sen toimintaperiaate sekä varsinainen EKG:n systemaattinen tulkintaosio.
Opinnäytetyön tuotos testattiin Laurea-ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoilla (n=11). Testauksen jälkeen opiskelijoilta pyydettiin palautetta sovelluksesta määrällisellä kyselylomakkeella.
Vastausten perusteella sairaanhoitajaopiskelijoiden EKG-rytmin tunnistamisen osaaminen EKG:n tulkintatyökalun avulla lisääntyi. Tämän lisäksi vastaajat kokivat EKG:n tulkintatyökalun hyödylliseksi. Tulevaisuudessa sovelluksen käyttäjillä oli mahdollisuus antaa palautetta ja kehittämisehdotuksia sovelluksen palauteosiossa.