Data-analytiikkatoiminnallisuus startup-yritykselle
Niittylä, Lari (2019)
Niittylä, Lari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314395
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena on tarkastella, kuinka data-analytiikkaa ja growth-hacking -menetelmiä voidaan hyödyntää startup-yrityksen kasvussa. Työ on tehty Necunos Oy -nimiselle startup-yritykselle. Tarkoituksena on kerätä dataa yrityksen verkkosivuvierailijoista ja sähköpostilistalle kirjautuneista henkilöistä ja tutkia, kuinka data-analytiikkaa voidaan hyödyntää yrityksen kasvun tarkastelemiseksi ja kehittämiseksi.
Tavoitteena on kehittää toiminto, joka kerää tiedot yrityksen verkkosivuvierailijoista sekä sähköpostilistalle kirjautuneista henkilöistä. Toiminnon tarkoituksena on myös käsitellä nämä tiedot alustavasti, jotta niiden jatkokäsittely ja tulosten analysoiminen BI-järjestelmällä helpottuu. Toiminto ja datan käsittely sekä analysointi kuvataan sillä tasolla, että soveltaminen on mahdollista muissa vastaavanlaisissa tapauksissa.
Kasvua tarkastellaan verkkosivuvierailijoiden lukumäärällä ja aktiivisten käyttäjien osuudella kaikista sähköpostilistalle kirjautuneista henkilöistä. Samalla mitataan, kuinka paljon sosiaalisen median julkaisut sekä yrityksen nettisivuilla julkaisemat blogit ja uutiset vaikuttavat kasvuun.
Tavoitteena on kehittää toiminto, joka kerää tiedot yrityksen verkkosivuvierailijoista sekä sähköpostilistalle kirjautuneista henkilöistä. Toiminnon tarkoituksena on myös käsitellä nämä tiedot alustavasti, jotta niiden jatkokäsittely ja tulosten analysoiminen BI-järjestelmällä helpottuu. Toiminto ja datan käsittely sekä analysointi kuvataan sillä tasolla, että soveltaminen on mahdollista muissa vastaavanlaisissa tapauksissa.
Kasvua tarkastellaan verkkosivuvierailijoiden lukumäärällä ja aktiivisten käyttäjien osuudella kaikista sähköpostilistalle kirjautuneista henkilöistä. Samalla mitataan, kuinka paljon sosiaalisen median julkaisut sekä yrityksen nettisivuilla julkaisemat blogit ja uutiset vaikuttavat kasvuun.