Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinnon opetusprosessin tehostaminen lean-menetelmiä käyttäen
Riihimäki, Santtu (2019)
Riihimäki, Santtu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314331
Tiivistelmä
Insinöörityön toimeksiantajayrityksenä oli Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä eli Keuda ja tarkemmin ottaen Keravalla Sarviniitynkadulla toimivan toimipisteen tieto- ja tietoliikennetekniikan tutkinto. Insinöörityön tarkoituksena oli saada tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinnon opetusprosessiin lisää joustavuutta, jonka avulla opiskelijat voivat edetä opinnoissaan osaamisperusteisesti, ja jatkuvan haun kautta tulevat opiskelijat saadaan integroitua prosessiin paremmin.
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi lean-menetelmiä ja -työkalua, joita hyödynnettiin nykytila-analyysissä sekä kehitysehdotusten luomisessa. Kirjallisuudesta poimituista menetelmistä ja työkaluista luotiin käsitekehys nykytila-analyysin ja kehitysehdotusten tueksi.
Työssä tehtiin nykytila-analyysi lean-työkaluja hyödyntäen tämän hetkisestä opetusprosessista, jonka avulla selvitettiin pullonkauloja, jotka olivat opetusprosessin joustavuuden esteenä.
Kehitysehdotukset luotiin nykytila-analyysissä selvinneiden pullonkaulojen pohjalta. Kehitysehdotusten tarkoituksena oli ratkoa löydetyt pullonkaulat ja lisätä opetusprosessin joustavuutta lean-menetelmiä ja -työkaluja hyödyntäen.
Kehitysehdotusten jälkeen työ toimitettiin toimeksiantajayrityksen kommentoitavaksi ja kommenttien perusteella luotiin lopullinen ratkaisuehdotus tehostetusta opetusprosessista.
Työstä kävi ilmi, että lean-menetelmiä ja -työkaluja voidaan hyödyntää myös opetusprosessien kehittämisessä ja hyvin toteutettuna ne lisäävät prosessin joustavuutta sekä mahdollistavat opiskelijoiden osaamisperusteisesti etenemisen.
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi lean-menetelmiä ja -työkalua, joita hyödynnettiin nykytila-analyysissä sekä kehitysehdotusten luomisessa. Kirjallisuudesta poimituista menetelmistä ja työkaluista luotiin käsitekehys nykytila-analyysin ja kehitysehdotusten tueksi.
Työssä tehtiin nykytila-analyysi lean-työkaluja hyödyntäen tämän hetkisestä opetusprosessista, jonka avulla selvitettiin pullonkauloja, jotka olivat opetusprosessin joustavuuden esteenä.
Kehitysehdotukset luotiin nykytila-analyysissä selvinneiden pullonkaulojen pohjalta. Kehitysehdotusten tarkoituksena oli ratkoa löydetyt pullonkaulat ja lisätä opetusprosessin joustavuutta lean-menetelmiä ja -työkaluja hyödyntäen.
Kehitysehdotusten jälkeen työ toimitettiin toimeksiantajayrityksen kommentoitavaksi ja kommenttien perusteella luotiin lopullinen ratkaisuehdotus tehostetusta opetusprosessista.
Työstä kävi ilmi, että lean-menetelmiä ja -työkaluja voidaan hyödyntää myös opetusprosessien kehittämisessä ja hyvin toteutettuna ne lisäävät prosessin joustavuutta sekä mahdollistavat opiskelijoiden osaamisperusteisesti etenemisen.