TuPoNa- ja TuIsNa-hankkeiden pienryhmätoiminnan vaikuttavuus ja pienryhmätoiminnan kehittäminen
Saarela, Marita (2019)
Saarela, Marita
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214089
Tiivistelmä
TuPoNa ja TuIsNa-hankkeet ovat olleet lihantuotannon kehittämishankkeita, joiden yhtenä osa-alueena on ollut nautakarjayrittäjien pienryhmäkoulutus. Pienryhmäkoulutuksella on pyritty muun muassa lisäämään yrittäjien osaamista vertaistuen avulla. Pienryhmätoiminta on tehokas ja käytännönläheinen koulutusmuoto, jossa pienryhmiin osallistujat pääsevät itse vaikuttamaan muun muassa toiminnan sisältöön ja tapaamisten ajankohtiin. Maaseutuyrittäjille suunnatulla pienryhmätoiminnalla pyritään kehittämään ja turvaamaan koulutuksiin osallistuvien yrittäjien yritystoimintaa. Hyvin toimiva pienryhmätoiminta luo valmiuksia uuteen, innostaa ja antaa vertaistukea yrittäjälle. Pienryhmätoiminta yhdistää tuottajia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan hankkeiden pienryhmätoiminnan vaikuttavuutta sekä selvittää kehittämiskohteita jatkossa tulevia pienryhmiä varten. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan, mistä hyvin toimiva pienryhmä koostuu, ja minkälaisia viljelijöille suunnatut pienryhmäkoulutukset ovat.
Opinnäytetyössä tutkimusote on ollut laadullinen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimustyössä haastateltiin 12:ta hankkeiden pienryhmätoimintaan osallistunutta maatalousyrittäjää. Haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluina. Tehdyn selvityksen toimeksiantajana ovat A-Tuottajat Oy:n TuPoNa- ja TuIsNa-hankkeet, joiden pohjalta opinnäytetyö on tehty.
Tutkimuksen tuloksena koottiin yhteen monipuolisia kokemuksia pienryhmäkoulutuksista. Pienryhmätoiminta nähdään hyvänä keinona verkostoitua, jakaa parhaita käytänteitä ja saada aikaan keskustelua muiden yrittäjien kanssa. Pienryhmässä opitaan toisilta ja saadaan vinkkejä oman yrityksen toimintaan. Ryhmässä ohjaajalla on vastuu kokonaisuudesta ja keskusteluiden kulusta. Ryhmään osallistuneilta vaaditaan aktiivisuutta ja halua olla osallisena. Pienryhmätoiminta on saanut aikaan konkreettisia muutoksia tiloilla. Pienryhmätoiminnan myötä yrittäjät ovat saaneet uusia ajatuksia ja intoa omaan toimintaan tilalla. Oikein kohdennetulla markkinoinnilla lisätään osallistujien määrää. Pienryhmien tapaamispaikkojen läheisyys lisää myös yrittäjien osallistumista tapaamisiin. Selkeä tulos on, että pienryhmätoiminta on hyödyllistä yrittäjille, ja koulutuksia kannattaa jatkossakin järjestää.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan hankkeiden pienryhmätoiminnan vaikuttavuutta sekä selvittää kehittämiskohteita jatkossa tulevia pienryhmiä varten. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan, mistä hyvin toimiva pienryhmä koostuu, ja minkälaisia viljelijöille suunnatut pienryhmäkoulutukset ovat.
Opinnäytetyössä tutkimusote on ollut laadullinen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimustyössä haastateltiin 12:ta hankkeiden pienryhmätoimintaan osallistunutta maatalousyrittäjää. Haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluina. Tehdyn selvityksen toimeksiantajana ovat A-Tuottajat Oy:n TuPoNa- ja TuIsNa-hankkeet, joiden pohjalta opinnäytetyö on tehty.
Tutkimuksen tuloksena koottiin yhteen monipuolisia kokemuksia pienryhmäkoulutuksista. Pienryhmätoiminta nähdään hyvänä keinona verkostoitua, jakaa parhaita käytänteitä ja saada aikaan keskustelua muiden yrittäjien kanssa. Pienryhmässä opitaan toisilta ja saadaan vinkkejä oman yrityksen toimintaan. Ryhmässä ohjaajalla on vastuu kokonaisuudesta ja keskusteluiden kulusta. Ryhmään osallistuneilta vaaditaan aktiivisuutta ja halua olla osallisena. Pienryhmätoiminta on saanut aikaan konkreettisia muutoksia tiloilla. Pienryhmätoiminnan myötä yrittäjät ovat saaneet uusia ajatuksia ja intoa omaan toimintaan tilalla. Oikein kohdennetulla markkinoinnilla lisätään osallistujien määrää. Pienryhmien tapaamispaikkojen läheisyys lisää myös yrittäjien osallistumista tapaamisiin. Selkeä tulos on, että pienryhmätoiminta on hyödyllistä yrittäjille, ja koulutuksia kannattaa jatkossakin järjestää.