Ammatilinen pyykinpesu : palveluiden kehittämisehdotus pienille ja keskisuurille pesuloille
Junnila, Elina (2019)
Junnila, Elina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214069
Tiivistelmä
Yritys, joka osaa kehittää palvelujaan ja hyödyntää uusia innovaatioita saa siitä kasvua ja sen liiketoiminta kehittyy. Kemikaalitoimittajilla on kova keskinäinen kilpailu, joten liiketoiminnan kehittäminen palvelujen osalta on erityisen tärkeätä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää kemikaalitoimittajan palveluita paremmiksi pienille ja keskisuurille ammattipesuloille. Kehittämistyön avulla pyrittiin löytämään kohderyhmän pesuloiden toiminnan haasteet ja ongelmakohdat. Tutkimuksen keskeisenä ajatuksena on se, miten kemikaalitoimittaja voi palvella pientä- ja keskisuurta ammattipesula-asiakasta niin, että asiakkaan prosessit voivat toimia tehokkaammin ja tuloksellisemmin sekä tukea paremmin pesulan liiketoimintaprosesseja.
Tapaustutkimus valittiin tämän kehittämistyön lähestymistavaksi, koska opinnäytteen tarkoituksena oli tuottaa kehittämisehdotuksia Diverseyn tarjoamista palveluista ammattipesuloille. Tutkimuksessa palveluiden kehittäminen rajattiin ammattipesulan toiminnan kannalta keskeisiin osa-alueisiin.
Tämän tutkimuksen tuloksena syntyi kyselylomake, jolla kartoitetaan kohdepesulan toimintaa. Kartoituksessa syntyneiden tulosten perusteella Diversey voi tarjota ammattipesulalle oikein kohdennetut palvelut ja ratkaisut pesumenetelmiin, tekstiiliosaamiseen, koulutukseen sekä veden- ja energian säästöihin. Näin Diverseyn pesula-asiakas saa parhaan mahdollisen asiantuntija-avun oman toimintansa kehittämiseen.
Kehittämistyön tuloksena on selvinnyt, että pieni ja keskisuuri ammattipesula tarvitsee monenlaista osaamista ja ammattitaitoa pysyäkseen alalla kilpailukykyisenä. Tämä edellyttää ammattipesulalta aktiivista ympäristöasioiden seurantaa, tekstiilien, pesukemian ja pesuprosessin tuntemusta sekä veden, energian ja kannattavuuden seurantaa. Kemikaalitoimittajan ja pesulan hyvä yhteistyö palvelee kummankin liiketoiminnan kannattavuutta. Kun asiakas kokee saavansa arvoa ja hyötyä hänelle tarjotuista palveluista, niin asiakastyytyväisyys kasvaa ja sitoutuu toimittajaan.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää kemikaalitoimittajan palveluita paremmiksi pienille ja keskisuurille ammattipesuloille. Kehittämistyön avulla pyrittiin löytämään kohderyhmän pesuloiden toiminnan haasteet ja ongelmakohdat. Tutkimuksen keskeisenä ajatuksena on se, miten kemikaalitoimittaja voi palvella pientä- ja keskisuurta ammattipesula-asiakasta niin, että asiakkaan prosessit voivat toimia tehokkaammin ja tuloksellisemmin sekä tukea paremmin pesulan liiketoimintaprosesseja.
Tapaustutkimus valittiin tämän kehittämistyön lähestymistavaksi, koska opinnäytteen tarkoituksena oli tuottaa kehittämisehdotuksia Diverseyn tarjoamista palveluista ammattipesuloille. Tutkimuksessa palveluiden kehittäminen rajattiin ammattipesulan toiminnan kannalta keskeisiin osa-alueisiin.
Tämän tutkimuksen tuloksena syntyi kyselylomake, jolla kartoitetaan kohdepesulan toimintaa. Kartoituksessa syntyneiden tulosten perusteella Diversey voi tarjota ammattipesulalle oikein kohdennetut palvelut ja ratkaisut pesumenetelmiin, tekstiiliosaamiseen, koulutukseen sekä veden- ja energian säästöihin. Näin Diverseyn pesula-asiakas saa parhaan mahdollisen asiantuntija-avun oman toimintansa kehittämiseen.
Kehittämistyön tuloksena on selvinnyt, että pieni ja keskisuuri ammattipesula tarvitsee monenlaista osaamista ja ammattitaitoa pysyäkseen alalla kilpailukykyisenä. Tämä edellyttää ammattipesulalta aktiivista ympäristöasioiden seurantaa, tekstiilien, pesukemian ja pesuprosessin tuntemusta sekä veden, energian ja kannattavuuden seurantaa. Kemikaalitoimittajan ja pesulan hyvä yhteistyö palvelee kummankin liiketoiminnan kannattavuutta. Kun asiakas kokee saavansa arvoa ja hyötyä hänelle tarjotuista palveluista, niin asiakastyytyväisyys kasvaa ja sitoutuu toimittajaan.