Pienpanimoiden liiketoimintaan vaikuttavat tekijät Suomessa
Laitinen, Saku; Aalto, Otto (2019)
Laitinen, Saku
Aalto, Otto
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214068
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Suomessa toimivien pienpanimoiden liiketoimintaan vaikuttavia tekijöitä sekä kartoittaa alan tulevaisuuden näkymiä panimoiden kannalta. Työn keskiössä olivat tutkimuksessa esiin nousseet, panimoiden omat näkemykset alan tilanteesta ja kehityksestä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Pohjoismaiden suurin maltaan tuottaja, Viking Malt Oy. Työ jakautui teoria- ja tutkimusosuuteen.
Teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti yritysten kilpailuun ja liiketoimintaan vaikuttavia tekijöitä. Sen lisäksi perehdyttiin pienpanimoihin ja olueen sekä sen historiaan. Teoriaosuus koottiin alaa koskevien lakisäädösten sekä alaan liittyvän kirjallisuuden ja verkkojulkaisujen pohjalta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna. Tutkimuksessa haastateltiin viiden (5) erikokoisen suomalaisen pienpanimon edustajaa. Tutkimukseen valittiin oluen tuottajien näkökulma, koska työn toimeksiantaja toimii kyseisten tuottajien tavarantoimittajana. Tuottajia haastattelemalla saatiin ajantasaista ja luotettavaa tietoa, joka auttoi muodostamaan johtopäätöksiä suomalaisten pienpanimoiden liiketoimintaan vaikuttavista tekijöistä ja tulevaisuuden näkymistä.
Tuloksista voitiin tehdä johtopäätös, jonka mukaan pienpanimoalalla olevat toimijat kokevat sijainnin, tuotteen myymisen päivittäistavarakaupoissa, tuotantoprosessin tehokkuuden sekä tuotteen ja sen laadun olevan merkittävimpiä liiketoimintaan vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi esille nousi paikallisuuden, kassavirran seurannan, hinnan sekä myyntikanavien toiveiden huomioimisen suuri merkitys suomalaisen pienpanimon toiminnassa. Pienpanimojen tulevaisuuden näkymistä haastattelujen avulla todettiin se, että kulutustottumusten muutokset sekä taloudellinen tilanne ovat sellaisia tekijöitä, jotka herättävät epävarmuutta pienpanimojen edustajissa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti yritysten kilpailuun ja liiketoimintaan vaikuttavia tekijöitä. Sen lisäksi perehdyttiin pienpanimoihin ja olueen sekä sen historiaan. Teoriaosuus koottiin alaa koskevien lakisäädösten sekä alaan liittyvän kirjallisuuden ja verkkojulkaisujen pohjalta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna. Tutkimuksessa haastateltiin viiden (5) erikokoisen suomalaisen pienpanimon edustajaa. Tutkimukseen valittiin oluen tuottajien näkökulma, koska työn toimeksiantaja toimii kyseisten tuottajien tavarantoimittajana. Tuottajia haastattelemalla saatiin ajantasaista ja luotettavaa tietoa, joka auttoi muodostamaan johtopäätöksiä suomalaisten pienpanimoiden liiketoimintaan vaikuttavista tekijöistä ja tulevaisuuden näkymistä.
Tuloksista voitiin tehdä johtopäätös, jonka mukaan pienpanimoalalla olevat toimijat kokevat sijainnin, tuotteen myymisen päivittäistavarakaupoissa, tuotantoprosessin tehokkuuden sekä tuotteen ja sen laadun olevan merkittävimpiä liiketoimintaan vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi esille nousi paikallisuuden, kassavirran seurannan, hinnan sekä myyntikanavien toiveiden huomioimisen suuri merkitys suomalaisen pienpanimon toiminnassa. Pienpanimojen tulevaisuuden näkymistä haastattelujen avulla todettiin se, että kulutustottumusten muutokset sekä taloudellinen tilanne ovat sellaisia tekijöitä, jotka herättävät epävarmuutta pienpanimojen edustajissa.