Teknologiayrityksen menestyksen eväät: Strategisen kilpailuedun elementit ICT-toimialalla
Herrala, Juha (2019)
Lataukset:
Herrala, Juha
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060113938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060113938
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittavaksi ilmiöksi valikoitui kilpailukyky ja siitä johdettuna erityisesti kilpailuedun määräytyminen ICT-toimialalla. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tie-toa siitä, miten toimialalla operoivat yritykset voivat saavuttaa kilpailuetua muihin saman toimialan yrityksiin verrattuna. Tutkimusongelmaksi muodostui, miten näiden yritysten tulisi järjestää toimintansa, organisaationsa ja palvelunsa jotta kilpailuedut olisivat saavutettavissa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostettiin hankkimalla laajasti strategiseen kilpailuetuun, asiakkuuksiin, johtamiseen, hankintatoimeen, brändeihin, asiakaskokemukseen ja palvelumuotoiluun liittyvää taustatietoa. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Tulosten analysointi toteutettiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa selvisi, että kilpailuetu muodostuu erityisesti neljän teeman pohjalta. Kilpailuetua synnyttäviksi teemoiksi nousivat asiakkuuksien johtaminen, henkilöstö ja osaaminen, palvelutarjooma ja -hallinta sekä prosessit. Yritysten tulisi siis keskittyä erityisesti näihin teemoihin toimintansa järjestämisessä.
Henkilöstön ja osaamisen teemasta esille nousivat asiantuntijuuden, rekrytoinnin ja mielipidejohtamisen merkitys. Palvelutarjooman osalta palveluiden keskittäminen, järkevä paketointi ja keskitetty hallinta olivat kilpailuedun muodostumisen keskiössä. Asiakkuuksien johtamisen teemassa korostuivat henkilösidonnaisuudet, asiakaskommunikaatio ja arvon tuottamisen tärkeys. Prosessit nousivat esille kokonaisuutena, mutta erityisesti asiakkaisiin suoraan vaikuttavien toiminta- ja palveluprosessien merkitys kilpailuedun muodostumisen kannalta oli merkitsevää. Tutkimuksen johtopäätöksenä ICT-toimialan yritysten käyttöön päädyttiin luomaan konkreettinen toimintaohje kehittymistä ja kilpailuedun tavoittelemista varten. The topic of the present study was competitiveness and more precisely, the question of how to gain competitive advantage in the ICT industry. The aim of the study was to obtain information on how companies operating in the industry could gain competitive advantage over other companies in the same market. The research problem focused on how these companies should organize their activities, organisation and services in order to achieve competitive advantages.
The theoretical framework consisted of extensive background information related to the strategic competitive advantage, customer relationships, management, procurement, branding, customer experience and service design. The study had a qualitative research approach, and semi-structured theme interviews were used as the data collection method. The data was analysed by using content analysis. According to the results, competitive advantage was based on four themes in particular. The themes that seemed to generate competitive advantage were customer relationship management, personnel and expertise, service offering and management as well as processes. Companies should therefore focus especially on these themes in organizing their business operations.
The importance of recruitment and influencing industry opinions emerged from the theme of personnel expertise. Concerning service offering, centralization, sensible combinations and management of services were at the heart of the competitive advantage. Communication, people related bonds and value creation were emphasized in customer relationship management. The processes emerged as a whole, but the significance of the operational and service processes that directly affect the customers were highlighted. The outcome of the study was concrete guidelines for ICT-companies on how to develop and pursue competitive advantage.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostettiin hankkimalla laajasti strategiseen kilpailuetuun, asiakkuuksiin, johtamiseen, hankintatoimeen, brändeihin, asiakaskokemukseen ja palvelumuotoiluun liittyvää taustatietoa. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Tulosten analysointi toteutettiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa selvisi, että kilpailuetu muodostuu erityisesti neljän teeman pohjalta. Kilpailuetua synnyttäviksi teemoiksi nousivat asiakkuuksien johtaminen, henkilöstö ja osaaminen, palvelutarjooma ja -hallinta sekä prosessit. Yritysten tulisi siis keskittyä erityisesti näihin teemoihin toimintansa järjestämisessä.
Henkilöstön ja osaamisen teemasta esille nousivat asiantuntijuuden, rekrytoinnin ja mielipidejohtamisen merkitys. Palvelutarjooman osalta palveluiden keskittäminen, järkevä paketointi ja keskitetty hallinta olivat kilpailuedun muodostumisen keskiössä. Asiakkuuksien johtamisen teemassa korostuivat henkilösidonnaisuudet, asiakaskommunikaatio ja arvon tuottamisen tärkeys. Prosessit nousivat esille kokonaisuutena, mutta erityisesti asiakkaisiin suoraan vaikuttavien toiminta- ja palveluprosessien merkitys kilpailuedun muodostumisen kannalta oli merkitsevää. Tutkimuksen johtopäätöksenä ICT-toimialan yritysten käyttöön päädyttiin luomaan konkreettinen toimintaohje kehittymistä ja kilpailuedun tavoittelemista varten.
The theoretical framework consisted of extensive background information related to the strategic competitive advantage, customer relationships, management, procurement, branding, customer experience and service design. The study had a qualitative research approach, and semi-structured theme interviews were used as the data collection method. The data was analysed by using content analysis. According to the results, competitive advantage was based on four themes in particular. The themes that seemed to generate competitive advantage were customer relationship management, personnel and expertise, service offering and management as well as processes. Companies should therefore focus especially on these themes in organizing their business operations.
The importance of recruitment and influencing industry opinions emerged from the theme of personnel expertise. Concerning service offering, centralization, sensible combinations and management of services were at the heart of the competitive advantage. Communication, people related bonds and value creation were emphasized in customer relationship management. The processes emerged as a whole, but the significance of the operational and service processes that directly affect the customers were highlighted. The outcome of the study was concrete guidelines for ICT-companies on how to develop and pursue competitive advantage.