Lapsen osallistaminen eri työmenetelmien kautta
Krekula, Julia (2019)
Krekula, Julia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113919
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni “Lapsen osallistaminen eri työmenetelmien kautta” on toiminnallinen projektiluontoinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena on tukea lasten osallisuutta päiväkodin toiminnassa. Yhteistyökumppanina projektissa toimi Koivulan päiväkoti. Koivulan päiväkotiryhmä hyötyy opinnäytetyöstäni siten, että eri työmenetelmien avulla annan heille työvälineitä lapsilähtöiseen toimintaan ja ajatteluun. Lasta osallistavat toimintakerrat toteutin yhteistyössä esiopetuksesta muodostetun pienryhmän kanssa.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin Suomessa toteutettavaan varhaiskasvatukseen sekä sen sisältämään esiopetukseen. Lisäksi opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee lapsen osallistamista ja osallisuutta, lapsilähtöisyyttä sekä pienryhmätoimintaa.
Halusin lähteä tarkastelemaan lasten osallisuutta päiväkodissa toiminnan kautta. Toi-minnalla tässä yhteydessä tarkoitan päiväkodin suunniteltua ohjelmaa. Opinnäytetyön sekä sen sisältämän projektin tavoitteena on kehittää Koivulan päiväkodin lapsilähtöisyyttä, tukea lasten osallisuutta sekä ennen kaikkea kannustaa päiväkodin henkilökuntaa toimimaan entistä lapsilähtöisemmin. Lasten osallistamista ja osallisuutta lähdin tukemaan erilaisten työmenetelmien avulla. Menetelmiksi projektiin päätyi pien-ryhmätoiminta, piirtäminen, sadutus, valokuvaus ja pedagoginen dokumentointi.
Projektissa päästiin haluttuihin tavoitteisiin lasta osallistavien menetelmien avulla. Opinnäytetyö innostaa toimimaan lapsilähtöisesti sekä kannustaa ottamaan lapset mukaan päiväkodin toiminnan suunnitteluun ja sen toteuttamiseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin Suomessa toteutettavaan varhaiskasvatukseen sekä sen sisältämään esiopetukseen. Lisäksi opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee lapsen osallistamista ja osallisuutta, lapsilähtöisyyttä sekä pienryhmätoimintaa.
Halusin lähteä tarkastelemaan lasten osallisuutta päiväkodissa toiminnan kautta. Toi-minnalla tässä yhteydessä tarkoitan päiväkodin suunniteltua ohjelmaa. Opinnäytetyön sekä sen sisältämän projektin tavoitteena on kehittää Koivulan päiväkodin lapsilähtöisyyttä, tukea lasten osallisuutta sekä ennen kaikkea kannustaa päiväkodin henkilökuntaa toimimaan entistä lapsilähtöisemmin. Lasten osallistamista ja osallisuutta lähdin tukemaan erilaisten työmenetelmien avulla. Menetelmiksi projektiin päätyi pien-ryhmätoiminta, piirtäminen, sadutus, valokuvaus ja pedagoginen dokumentointi.
Projektissa päästiin haluttuihin tavoitteisiin lasta osallistavien menetelmien avulla. Opinnäytetyö innostaa toimimaan lapsilähtöisesti sekä kannustaa ottamaan lapset mukaan päiväkodin toiminnan suunnitteluun ja sen toteuttamiseen.