Service design model for agile co-design projects
Granfors, Janne (2019)
Granfors, Janne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113754
Tiivistelmä
This thesis studied suitable service design model for a startup company to succeed in agile and experimenting, rapid co-design development projects in artificial intelligence business domain. The aim of the thesis was to provide the commissioner with a fit-for-purpose service design model that helps the commissioner to offer pioneering world-class solutions to their customers. The model includes a selected set of design methods and tools. The thesis tried to find an answer to two questions: What kind of service design model could reduce the total workload and keep the development cost low in artificial intelligence projects of the commissioner and at the same time improve customer experience? What are the most applicable, yet common and easy-to-use service design methods and tools that could serve the purpose in the most typical customer projects of the commissioner?
Qualitative research methods were used to research the business landscape, customer and user base, as well as the commissioner and their service offering. Participatory action research was also utilized. Various service design methods were conducted to gain insight and information about the desired state. Over 15 methods and tools were either tested in customer projects or studied otherwise by the author. Co-design methods, such as participatory workshop, were conducted. Surveys and interviews, as well as mood boards, stakeholder maps, and customer journey maps, were part of the study.
As a result, service design model with process description and selected toolkit was provided for the commissioner. In addition to measuring suggestions, the model includes instructions and best practices for deployment. The focus of the model is on streamlined, yet innovative design process with simple and easy-to-use tools for prototyping in short and iterative, agile customer projects. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin startup-yritykselle sopivaa palvelumuotoilumallia, joka auttaisi toimeksiantajaa menestymään ketterissä kokeiluissa, jossa yhteissuunnitellaan nopealla syklillä tekoälyliiketoiminnan ratkaisuja. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle käyttötarkoitukseen sopiva palvelumuotoilumalli, joka auttaa yritystä tarjoamaan ennennäkemättömiä, maailmanluokan ratkaisuja asiakkailleen. Malli sisältää valikoiman toimintatapoja ja työkaluja. Opinnäytetyö pyrki vastaamaan kahteen kysymykseen: minkälainen palvelumuotoilumalli voisi vähentää kokonaistyömäärää ja pitää yrityksen kehityskustannukset alhaalla tekoälyprojekteissa samaan aikaan, kun käyttäjäkokemus paranee? Mitkä ovat parhaiten sopivat, yleiset ja helppokäyttöiset palvelumuotoilumenetelmät ja -työkalut, jotka toimisivat tyypillisimmissä toimeksiantajan projekteissa?
Kvalitatiivista tutkimusmetodologiaa käytettiin liiketoimintaympäristön, asiakkaiden ja käyttäjien, sekä toimeksiantajan ja heidän palvelutarjontansa tutkimiseen. Myös osallistuvaa toimintatutkimusta käytettiin hyväksi. Erilaisia palvelumuotoilumenetelmiä hyödynnettiin syvällisen ymmärryksen saamiseksi tutkimuskohteista sekä tavoitetilan määrittelyssä. Yli 15 menetelmää tai työkalua testattiin asiakasprojekteissa tai muutoin opinnäytetyön tekijän toimesta. Tutkimuksessa käytettiin yhteisöllisiä muotoilumenetelmiä kuten osallistavaa työpajaa. Kyselyitä, haastatteluita, mood boardeja, sidosryhmäkaavioita sekä palvelupolkuja hyödynnettiin.
Lopputuloksena toimeksiantajalle luovutettiin palvelumuotoilumalli prosessikuvauksineen sekä työkaluvalikoimineen. Mittaussuositusten lisäksi malli sisältää ohjeita ja hyväksi havaittuja toimintatapoja käyttöönottoa tukemaan. Malli keskittyy suoraviivaiseen, mutta innovointiystävälliseen muotoiluprosessiin, joka on yksinkertainen ja helppokäyttöinen kokeilevissa, lyhyissä ja ketterissä asiakasprojekteissa.
Qualitative research methods were used to research the business landscape, customer and user base, as well as the commissioner and their service offering. Participatory action research was also utilized. Various service design methods were conducted to gain insight and information about the desired state. Over 15 methods and tools were either tested in customer projects or studied otherwise by the author. Co-design methods, such as participatory workshop, were conducted. Surveys and interviews, as well as mood boards, stakeholder maps, and customer journey maps, were part of the study.
As a result, service design model with process description and selected toolkit was provided for the commissioner. In addition to measuring suggestions, the model includes instructions and best practices for deployment. The focus of the model is on streamlined, yet innovative design process with simple and easy-to-use tools for prototyping in short and iterative, agile customer projects.
Kvalitatiivista tutkimusmetodologiaa käytettiin liiketoimintaympäristön, asiakkaiden ja käyttäjien, sekä toimeksiantajan ja heidän palvelutarjontansa tutkimiseen. Myös osallistuvaa toimintatutkimusta käytettiin hyväksi. Erilaisia palvelumuotoilumenetelmiä hyödynnettiin syvällisen ymmärryksen saamiseksi tutkimuskohteista sekä tavoitetilan määrittelyssä. Yli 15 menetelmää tai työkalua testattiin asiakasprojekteissa tai muutoin opinnäytetyön tekijän toimesta. Tutkimuksessa käytettiin yhteisöllisiä muotoilumenetelmiä kuten osallistavaa työpajaa. Kyselyitä, haastatteluita, mood boardeja, sidosryhmäkaavioita sekä palvelupolkuja hyödynnettiin.
Lopputuloksena toimeksiantajalle luovutettiin palvelumuotoilumalli prosessikuvauksineen sekä työkaluvalikoimineen. Mittaussuositusten lisäksi malli sisältää ohjeita ja hyväksi havaittuja toimintatapoja käyttöönottoa tukemaan. Malli keskittyy suoraviivaiseen, mutta innovointiystävälliseen muotoiluprosessiin, joka on yksinkertainen ja helppokäyttöinen kokeilevissa, lyhyissä ja ketterissä asiakasprojekteissa.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Managing a Change Strategy for a website using Service Design and Human-Centred Design : A case study of Teknos´ Designer Services´ website
Seilonen, Jonna (2019)This study is based on the website service development. It analyses how a change strategy may be managed for a website based on user preferences and recommendations. The aim of the study is to provide recommendations as ... -
Personal experiences in the design process : how designers recognize and utilize their personal experiences in the design process
Tiensivu, Maaria (Turun ammattikorkeakoulu, 2016)The thesis explores how designers utilize and reflect on their personal experiences within the design process. It tackles the reasons why these experiences should not be automatically rejected as biased and why critical ... -
Design in Games : game design and how does design affect the perception of the game?
Poryadina, Daria (2022)Game design is a very important part of the game development process. Creation of game content, bringing it into technical compliance. The study of the features of game design and its impact on the perception of the player ...