Kehittyvät maksutavat Suomessa
Rajakoski, Elina (2019)
Rajakoski, Elina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913178
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia maksutapoja on kehitetty, miten ne toimivat ja mitä niistä Alma Media Oyj voisi tulevaisuudessa hyödyntää. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa Suomessa tällä hetkellä käytetyimmät maksutavat ja niihin kohdistuvat muutokset sekä tutustua uusiin maailmalta tuleviin maksutapoihin. Työ toteutettiin toimeksiantona Alma Media Oyj:lle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin maksunvälitystä yleisesti, maksunvälittäjien tehtävää sekä maksunvälityksen kulurakennetta. Maksunvälittäjien kuluvertailussa maksunvälittäjien nimet ovat salassa pidettäviä ja ne poistettiin materiaalista. Teoriaosuudessa käytiin myös läpi Suomen yleisimpiä maksutapoja ja niiden toimintalogiikkaa. Lisäksi käsiteltiin Alma Media Oyj:tä yleisesti, Alma Median kauppapaikkoja, maksunvälittäjiä ja maksamisen haasteita. Lopuksi tuotiin esille Suomen käytetyimpien maksutapojen tulevat muutokset ja tutustuttiin uusiin, mahdollisesti maailmalta tuleviin maksutapoihin.
Tutkimuksen pohjalta pyrittiin selvittämään mitkä maksutavat Alma Media Oyj:n tulisi ottaa käyttöön ja miten tulevat lakimuutokset sekä ilmiöt vaikuttavat suomalaisten maksukäyttäytymiseen. Tutkittavan tiedon pohjalta käy ilmi, että mobiilimaksaminen lisääntyy myös Suomessa. Lisäksi voidaan todeta, että verkkopankki- ja korttimaksaminen pysyy suomalaisten suosiossa, vaikka mobiilimaksaminen saattaakin osittain korvata nämä maksutavat. Tutkimuksessa todettiin myös, että biometriset maksutavat ovat vielä kehitteillä, joten niiden käyttäminen ei ole vielä ajankohtaista. Tutkimuksen perusteella suositellaan, että Alma Media Oyj valmistelee palveluiden maksuprosessit vastaamaan tulevaisuuden tarpeita. Maksamisen tulisi tutkimuksen mukaan olla asiakkaalle helppoa ja nopeaa, tämän lisäksi maksutapavalikoimissa tulisi ehdottomasti olla mobiilimaksu vaihtoehtona.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin maksunvälitystä yleisesti, maksunvälittäjien tehtävää sekä maksunvälityksen kulurakennetta. Maksunvälittäjien kuluvertailussa maksunvälittäjien nimet ovat salassa pidettäviä ja ne poistettiin materiaalista. Teoriaosuudessa käytiin myös läpi Suomen yleisimpiä maksutapoja ja niiden toimintalogiikkaa. Lisäksi käsiteltiin Alma Media Oyj:tä yleisesti, Alma Median kauppapaikkoja, maksunvälittäjiä ja maksamisen haasteita. Lopuksi tuotiin esille Suomen käytetyimpien maksutapojen tulevat muutokset ja tutustuttiin uusiin, mahdollisesti maailmalta tuleviin maksutapoihin.
Tutkimuksen pohjalta pyrittiin selvittämään mitkä maksutavat Alma Media Oyj:n tulisi ottaa käyttöön ja miten tulevat lakimuutokset sekä ilmiöt vaikuttavat suomalaisten maksukäyttäytymiseen. Tutkittavan tiedon pohjalta käy ilmi, että mobiilimaksaminen lisääntyy myös Suomessa. Lisäksi voidaan todeta, että verkkopankki- ja korttimaksaminen pysyy suomalaisten suosiossa, vaikka mobiilimaksaminen saattaakin osittain korvata nämä maksutavat. Tutkimuksessa todettiin myös, että biometriset maksutavat ovat vielä kehitteillä, joten niiden käyttäminen ei ole vielä ajankohtaista. Tutkimuksen perusteella suositellaan, että Alma Media Oyj valmistelee palveluiden maksuprosessit vastaamaan tulevaisuuden tarpeita. Maksamisen tulisi tutkimuksen mukaan olla asiakkaalle helppoa ja nopeaa, tämän lisäksi maksutapavalikoimissa tulisi ehdottomasti olla mobiilimaksu vaihtoehtona.