Coworking -tilojen mahdollisuudet kauppakeskuksissa kauppakeskuksen näkökulmasta
Kylmänen, Katja (2019)
Kylmänen, Katja
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812761
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on kartoittaa coworking- tilojen mahdollisuuksia ja uhkia kauppakeskusympäristössä sekä menetelmiä tilan toteuttamiseen tehokkaasti.
Tutkimuksen teoria- ja tietopohja perustuu pitkälti sähköisiin lähteisiin ja keskittyy coworking –teemaan ja sen toteutumiseen tällä hetkellä. Työssä on hyödynnetty erilaisia alan ammattilaisten artikkeleita sekä aikaisemmin tuotettuja tutkimuksia, mistä saatiin erilaisia näkökulmia coworking –ajatteluun. Aihe on varsin uusi Suomessa, joten sähköisenä löytyy laajasti tietoa. Maailmalla coworking on huomattavasti tunnetumpi aihe ja on myös enemmän nähtävissä kiinteistöalalla. Suomessa coworking näkyy vasta lähinnä Etelä-Suomessa ja erityisesti pääkaupunkiseudulla. Tutkimuksessa huomioitiin myös maakunnissa toimivien kauppakeskusjohtajien näkemys aiheeseen.
Tutkimusmenetelminä tässä työssä käytettiin kyselyä ja haastattelua. Kyselyn ja haastattelun avulla selvitettiin tärkeimpiä ajatuksia, mitä alan ammattilaisilla on aiheesta ja millaisia uhkia he näkevät aiheessa. Kysely toteutettiin Google Formsilla ja se lähetettiin kauppakeskusjohtajille eri kaupunkeihin. Kyselyyn saatiin 12 vastausta. Vastausten perusteella toteutettiin haastattelu kahdelle kauppakeskuksissa erilaisissa työtehtävissä toimineille ja kokeneille henkilölle. Tutkimus toi paljon tietoa myös siitä, millaisin keinoin kauppakeskusjohtajat näkevät parhaaksi kyseisen tilan tuottamisen.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että monilla kauppakeskusjohtajilla olisi halukkuutta lähteä kehittämään kauppakeskuksen palvelukattaukseen coworking –tilaa. Kauppakeskusjohtajat kokevat, että asiakkailla ja kauppakeskuksen vuokralaisilla olisi tarvetta coworking –tilalle. Kauppakeskuksien palveluita ollaan laajentamassa, jotta kauppakeskuksissa pystyy viettämään aikaa ja viihtymään. Coworking –tila voisi tuoda kauppakeskukselle uuden palvelun, joka tuo lisäarvoa kauppakeskuksen käyttäjille ja vuokralaisille.
Tutkimuksen teoria- ja tietopohja perustuu pitkälti sähköisiin lähteisiin ja keskittyy coworking –teemaan ja sen toteutumiseen tällä hetkellä. Työssä on hyödynnetty erilaisia alan ammattilaisten artikkeleita sekä aikaisemmin tuotettuja tutkimuksia, mistä saatiin erilaisia näkökulmia coworking –ajatteluun. Aihe on varsin uusi Suomessa, joten sähköisenä löytyy laajasti tietoa. Maailmalla coworking on huomattavasti tunnetumpi aihe ja on myös enemmän nähtävissä kiinteistöalalla. Suomessa coworking näkyy vasta lähinnä Etelä-Suomessa ja erityisesti pääkaupunkiseudulla. Tutkimuksessa huomioitiin myös maakunnissa toimivien kauppakeskusjohtajien näkemys aiheeseen.
Tutkimusmenetelminä tässä työssä käytettiin kyselyä ja haastattelua. Kyselyn ja haastattelun avulla selvitettiin tärkeimpiä ajatuksia, mitä alan ammattilaisilla on aiheesta ja millaisia uhkia he näkevät aiheessa. Kysely toteutettiin Google Formsilla ja se lähetettiin kauppakeskusjohtajille eri kaupunkeihin. Kyselyyn saatiin 12 vastausta. Vastausten perusteella toteutettiin haastattelu kahdelle kauppakeskuksissa erilaisissa työtehtävissä toimineille ja kokeneille henkilölle. Tutkimus toi paljon tietoa myös siitä, millaisin keinoin kauppakeskusjohtajat näkevät parhaaksi kyseisen tilan tuottamisen.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että monilla kauppakeskusjohtajilla olisi halukkuutta lähteä kehittämään kauppakeskuksen palvelukattaukseen coworking –tilaa. Kauppakeskusjohtajat kokevat, että asiakkailla ja kauppakeskuksen vuokralaisilla olisi tarvetta coworking –tilalle. Kauppakeskuksien palveluita ollaan laajentamassa, jotta kauppakeskuksissa pystyy viettämään aikaa ja viihtymään. Coworking –tila voisi tuoda kauppakeskukselle uuden palvelun, joka tuo lisäarvoa kauppakeskuksen käyttäjille ja vuokralaisille.