Verkkosivuston kävijämäärien lisääminen sisältöä kehittämällä ja hakukoneoptimointia hyödyntämällä
Myyryläinen, Mira (2019)
Myyryläinen, Mira
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812743
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli Mikkelin seudun muuttajahankkeen verkkosivuston kävijämäärien lisääminen sisältöä kehittämällä ja hakukoneoptimointia hyödyntämällä. Tutkimusongelmina oli selvittää, millainen sisältö tuottaa eniten halutunlaista kävijäliikennettä ja miten verkkosivustoa pitää optimoida näkyvyyden ja kävijämäärien lisäämiseksi. Lisäksi työllä tavoiteltiin uusia muuttaja-asiakkaita.
Lähestymistapana käytettiin toimintatutkimusta ja tutkimusmenetelmänä verkkosivuston mittaamista eli web-analytiikkaa (Google Analytics). Aineisto koottiin ja tehtyjä toimenpiteitä arvioitiin analytiikan avulla. Teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta osasta, joita ovat toimivat verkkosivustot, hyvä sisältö verkkosivustolla ja hakukoneoptimointi. Tutkimusta tehtiin kahdeksan kuukauden ajan suunnitellen, toteuttaen ja arvioiden. Muutoksia tehtiin yksi kerrallaan ja vaikutuksia arvioitiin säännöllisin raportein. Opinnäytetyöntekijä osallistui tutkimukseen yhdessä yhteistyökumppanin kanssa (Mainostoimisto Groteski Oy).
Saatujen tulosten mukaan optimointi ja sisällön kehittäminen lisäsivät sivuston näkyvyyttä, löydettävyyttä ja kävijämääriä. Kävijä- ja ulkopaikkakuntalaisten määrät kasvoivat tasaisesti ja olivat tutkimuksen päättyessä yli seitsenkertaiset vanhaan sivuun verrattuna. Orgaanisen haun osuus nousi 57 %. Tulosten mukaan verkkosivuston optimointi on edellytys näkyvyydelle ja sisällön tulee koskettaa kohderyhmää sekä olla hakukoneoptimoitua, monipuolista ja kiinnostavasti esitettyä. Kävijöiden ohjaaminen monikanavaisesti sisällön pariin lisäsi liikennettä.
Tutkimuskysymyksiin saadut vastaukset jäivät osittain yleiselle tasolle, vaikka esimerkiksi hakukonenäkyvyyden lisääntyminen, asiakasjakaumien ja – kanavien kehitys ja tiettyjen sisältöjen suosio olivat todennettavissa. Analysoinnin ja tulkinnan opettelu ovat vasta alussa ja siksi avoimia kysymyksiä jäi paljon, esimerkkinä miksi jokin sisältö oli kiinnostavampaa kuin toinen. Asiakastavoitteeseen ei päästy tutkimusjakson aikana ja perimmäinen syy tähän jäi selvittämättä.
Tutkimus aikaansai pysyvän muutoksen sekä työn kohteena olleelle verkkosivustolle että opinnäytetyöntekijän toimintaan. Tuloksista ja tulkinnoista keskusteltiin yhdessä mainostoimiston kanssa ja tehdyistä johtopäätöksistä oltiin yksimielisiä. Opinnäytetyön lopputuloksena toimeksiantajalle laadittiin taulukot tärkeimmistä tuloksista ja kehittämisehdotuksista.
Lähestymistapana käytettiin toimintatutkimusta ja tutkimusmenetelmänä verkkosivuston mittaamista eli web-analytiikkaa (Google Analytics). Aineisto koottiin ja tehtyjä toimenpiteitä arvioitiin analytiikan avulla. Teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta osasta, joita ovat toimivat verkkosivustot, hyvä sisältö verkkosivustolla ja hakukoneoptimointi. Tutkimusta tehtiin kahdeksan kuukauden ajan suunnitellen, toteuttaen ja arvioiden. Muutoksia tehtiin yksi kerrallaan ja vaikutuksia arvioitiin säännöllisin raportein. Opinnäytetyöntekijä osallistui tutkimukseen yhdessä yhteistyökumppanin kanssa (Mainostoimisto Groteski Oy).
Saatujen tulosten mukaan optimointi ja sisällön kehittäminen lisäsivät sivuston näkyvyyttä, löydettävyyttä ja kävijämääriä. Kävijä- ja ulkopaikkakuntalaisten määrät kasvoivat tasaisesti ja olivat tutkimuksen päättyessä yli seitsenkertaiset vanhaan sivuun verrattuna. Orgaanisen haun osuus nousi 57 %. Tulosten mukaan verkkosivuston optimointi on edellytys näkyvyydelle ja sisällön tulee koskettaa kohderyhmää sekä olla hakukoneoptimoitua, monipuolista ja kiinnostavasti esitettyä. Kävijöiden ohjaaminen monikanavaisesti sisällön pariin lisäsi liikennettä.
Tutkimuskysymyksiin saadut vastaukset jäivät osittain yleiselle tasolle, vaikka esimerkiksi hakukonenäkyvyyden lisääntyminen, asiakasjakaumien ja – kanavien kehitys ja tiettyjen sisältöjen suosio olivat todennettavissa. Analysoinnin ja tulkinnan opettelu ovat vasta alussa ja siksi avoimia kysymyksiä jäi paljon, esimerkkinä miksi jokin sisältö oli kiinnostavampaa kuin toinen. Asiakastavoitteeseen ei päästy tutkimusjakson aikana ja perimmäinen syy tähän jäi selvittämättä.
Tutkimus aikaansai pysyvän muutoksen sekä työn kohteena olleelle verkkosivustolle että opinnäytetyöntekijän toimintaan. Tuloksista ja tulkinnoista keskusteltiin yhdessä mainostoimiston kanssa ja tehdyistä johtopäätöksistä oltiin yksimielisiä. Opinnäytetyön lopputuloksena toimeksiantajalle laadittiin taulukot tärkeimmistä tuloksista ja kehittämisehdotuksista.