Lähiruoan merkitys ravintola Timitran Linnan toiminnassa
Ikonen, Piia (2019)
Ikonen, Piia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712235
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää lähiruoan arvostusta ja houkuttelevaisuutta ravintola Timitran Linnan asiakkaiden näkökulmasta Lieksan alueella. Mikä on lähiruoan merkitys ja millaista arvoa se tuottaa asiakkaille. Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee lähiruokaa useasta näkökulmasta.
Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä. Kysely tehtiin lomakekyselynä Pielinen Soi -konsertin yhteydessä 26.6.2018 Timitran Linnan asiakkaille. Kysymykset liittyivät lähiruokaan ja sen merkitykseen ravintola- ja tapahtumaruokailussa. Kyselyn vastausprosentiksi saatiin 33 %. Lisäksi opinnäytetyössä kartoitettiin Lieksan lähiruokatoimijoita, koska yksi haaste lähiruoan käytön lisääntymiselle on se, että lähiruokatuottajia ja heidän tuotteitaan on hankala löytää. Toimijat ovat yleensä pieniä ja verkostoitumattomia yrityksiä, eikä niillä ole käytössään esimerkiksi yhtenäistä verkkosivustoa markkinointitarkoitukseen.
Kyselyn tuloksista voidaan päätellä, että lähiruoka määritellään Lieksassa vähintäänkin oman maakunnan alueella tuotetuksi ruoaksi. Lähiruoka koetaan tärkeäksi ja sitä halutaan syödä niin ravintola- kuin tapahtumaruokailussa. Lähiruokaa arvostetaan, ja siitä ollaan valmiita maksamaan hieman enemmän verrattuna niin sanottuun tavalliseen ruoka-annokseen.
Tavoite opinnäytetyölle oli tiedon tuottaminen ja kyselystä saatujen tulosten perusteella kehitysideoiden pohtiminen toimeksiantajalle.
Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä. Kysely tehtiin lomakekyselynä Pielinen Soi -konsertin yhteydessä 26.6.2018 Timitran Linnan asiakkaille. Kysymykset liittyivät lähiruokaan ja sen merkitykseen ravintola- ja tapahtumaruokailussa. Kyselyn vastausprosentiksi saatiin 33 %. Lisäksi opinnäytetyössä kartoitettiin Lieksan lähiruokatoimijoita, koska yksi haaste lähiruoan käytön lisääntymiselle on se, että lähiruokatuottajia ja heidän tuotteitaan on hankala löytää. Toimijat ovat yleensä pieniä ja verkostoitumattomia yrityksiä, eikä niillä ole käytössään esimerkiksi yhtenäistä verkkosivustoa markkinointitarkoitukseen.
Kyselyn tuloksista voidaan päätellä, että lähiruoka määritellään Lieksassa vähintäänkin oman maakunnan alueella tuotetuksi ruoaksi. Lähiruoka koetaan tärkeäksi ja sitä halutaan syödä niin ravintola- kuin tapahtumaruokailussa. Lähiruokaa arvostetaan, ja siitä ollaan valmiita maksamaan hieman enemmän verrattuna niin sanottuun tavalliseen ruoka-annokseen.
Tavoite opinnäytetyölle oli tiedon tuottaminen ja kyselystä saatujen tulosten perusteella kehitysideoiden pohtiminen toimeksiantajalle.