Agentuuriyritysten tuottama lisäarvo B2B-yrityksille
Hilska, Kaisu (2019)
Hilska, Kaisu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712132
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on suomalaiset agentuuriyritykset ja niiden tuottama palvelu sekä lisäarvo B2B-yrityksille. Työn tarkoituksena on selvittää miksi B2B-yritykset käyttävät agentuuriyritysten palveluita. Työ on rajattu koskemaan suomalaisia agentuuriyrityksiä.
Työn teoriaosuudessa perehdytään agentin ja päämiehen yhteistoimintaan liittyviin teemoihin. Agentilla eli agentuuriyrityksellä tarkoitetaan kauppaedustajaa, joka tekee kauppaa tuotteen valmistajan eli päämiehen nimissä. Agentti suorittaa kaupalliset neuvottelut asiakkaan kanssa päämiehen puolesta ja päämiehen antaman valtuutuksen mukaan.
Yhteistyö agentin kanssa on päämiehelle hyvä valinta tilanteessa, jossa päämiehellä ei syystä tai toisesta ole riittäviä resursseja kansainvälisen kaupan aloittamiseen itsenäisesti. Agentuuriyritystoiminnassa on pohjimmiltaan kyse myynti- tai ostopalvelusta, jota päämies ostaa agentilta.
Agentin ja päämiehen välinen yhteistyön on oltava tiivistä, minkä takia edustussopimuksen pitää olla laadittu huolella. Osapuolten välisen sopimuksen lisäksi agentin ja päämiehen yhteistoimintaan vaikuttaa lainsäädäntö. Molemmilla osapuolilla on toisiaan kohtaan velvollisuuksia, joiden rikkomisesta voi joutua vahingonkorvausvastuuseen.
Työn tutkimusosuus on toteutettu kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena kyselylomakkeen muodossa. Kysely tehtiin toukokuussa 2019. Lomake lähetettiin joukolle suomalaisia agentuuriyrityksiä, joilta on kysytty agentuuritoiminnan hyvistä ja huonoista puolista päämiehen kannalta sekä agentin ja päämiehen välisen yhteistyön kriittisistä tekijöistä.
Tutkimuksessa voitiin havaita, että suurimpana agentuuritoiminnan hyötynä päämiehelle on agentin valmiit kontaktit ja markkinatuntemus. Ongelmaksi päämiehen kannalta voi kuitenkin koitua loppuasiakkaan etäisyys tuotteen valmistajasta. Agentin ja päämiehen keskinäisen yhteistyösuhteen kannalta tärkeintä on aktiivinen ja rehellinen viestintä sekä selkeät yhteiset toimintatavat.
Työn teoriaosuudessa perehdytään agentin ja päämiehen yhteistoimintaan liittyviin teemoihin. Agentilla eli agentuuriyrityksellä tarkoitetaan kauppaedustajaa, joka tekee kauppaa tuotteen valmistajan eli päämiehen nimissä. Agentti suorittaa kaupalliset neuvottelut asiakkaan kanssa päämiehen puolesta ja päämiehen antaman valtuutuksen mukaan.
Yhteistyö agentin kanssa on päämiehelle hyvä valinta tilanteessa, jossa päämiehellä ei syystä tai toisesta ole riittäviä resursseja kansainvälisen kaupan aloittamiseen itsenäisesti. Agentuuriyritystoiminnassa on pohjimmiltaan kyse myynti- tai ostopalvelusta, jota päämies ostaa agentilta.
Agentin ja päämiehen välinen yhteistyön on oltava tiivistä, minkä takia edustussopimuksen pitää olla laadittu huolella. Osapuolten välisen sopimuksen lisäksi agentin ja päämiehen yhteistoimintaan vaikuttaa lainsäädäntö. Molemmilla osapuolilla on toisiaan kohtaan velvollisuuksia, joiden rikkomisesta voi joutua vahingonkorvausvastuuseen.
Työn tutkimusosuus on toteutettu kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena kyselylomakkeen muodossa. Kysely tehtiin toukokuussa 2019. Lomake lähetettiin joukolle suomalaisia agentuuriyrityksiä, joilta on kysytty agentuuritoiminnan hyvistä ja huonoista puolista päämiehen kannalta sekä agentin ja päämiehen välisen yhteistyön kriittisistä tekijöistä.
Tutkimuksessa voitiin havaita, että suurimpana agentuuritoiminnan hyötynä päämiehelle on agentin valmiit kontaktit ja markkinatuntemus. Ongelmaksi päämiehen kannalta voi kuitenkin koitua loppuasiakkaan etäisyys tuotteen valmistajasta. Agentin ja päämiehen keskinäisen yhteistyösuhteen kannalta tärkeintä on aktiivinen ja rehellinen viestintä sekä selkeät yhteiset toimintatavat.