Sosiaalisen median strategia verkkokaupalle
Setälä, Melina (2019)
Setälä, Melina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411681
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on laatia sosiaalisen median strategia verkkokaupalle. Kohdeyrityksellä ei ole voimassaolevaa sosiaalisen median strategiaa. Yrityksellä on ollut vaikeuksia ottaa sosiaalisen median kanavia mukaan työrutiiniin. Tarve sosiaalisen median strategialle on ollut tiedossa, sillä näiden kanavien sisältämä kasvun mahdollisuus on huomattu jo epäsäännöllisenkin käytön kautta. Sosiaalisen median strategian tulisi toimia painostavana työkaluna julkaisujatkumon ylläpitoon ja sen sisältämän vuosikellon tarjota apua silloin, kun julkaisun luominen on hankalaa. Suunnitelman tulisi myös vapauttaa aikaa, sillä se tarjoaa valmiin kehyksen julkaisutahdille sekä -aiheille.
Teoriaosuuden ensimmäisessä osassa käyn läpi markkinointiviestinnän määritelmän ja sen teoriaa sekä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin. Toisessa osassa esittelen sosiaalisen median määritelmän sekä sen teoriaa. Näiden jälkeen esittelen suosituimmat some-kanavat pähkinänkuoressa toimintaperiaatteineen sekä tiivistetyine historioineen.
Suunnitelma on tiivis, ja sisältää ohjeet kanavien ylläpitoon, yleisiä sisällöntuottamisen ohjeita sekä kohdeyritykselle ja sen toimialalle sopivan vuosikellon, johon on listattu kaikki ne päivät, jotka tulisi sosiaalisen median julkaisuissa huomioida.
Teoriaosuuden ensimmäisessä osassa käyn läpi markkinointiviestinnän määritelmän ja sen teoriaa sekä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin. Toisessa osassa esittelen sosiaalisen median määritelmän sekä sen teoriaa. Näiden jälkeen esittelen suosituimmat some-kanavat pähkinänkuoressa toimintaperiaatteineen sekä tiivistetyine historioineen.
Suunnitelma on tiivis, ja sisältää ohjeet kanavien ylläpitoon, yleisiä sisällöntuottamisen ohjeita sekä kohdeyritykselle ja sen toimialalle sopivan vuosikellon, johon on listattu kaikki ne päivät, jotka tulisi sosiaalisen median julkaisuissa huomioida.