MEDIAKASVATUS VARHAISKASVATUKSESSA: Vinkkivihko Pellon kunnan varhaiskasvatuksen henkilöstölle
Anttila, Nelma; Vittikko, Mimma (2019)
Anttila, Nelma
Vittikko, Mimma
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311553
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli mediakasvatus varhaiskasvatuksessa. Mediakasvatus kuuluu varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin ja näin ollen mediakasvatus kuuluu varhaiskasvatuksen arkeen. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja varhaiskasvatuslaki velvoittavat kunnat toteuttamaan mediakasvatusta varhaiskasvatuksen piirissä. Toimeksiantajana työllemme toimi Pellon kunnan varhaiskasvatus. Toteutimme työmme toiminnallisena opinnäytetyönä.
Mediakasvatuksen tehtävänä on opettaa lapsille arjen mediataitoja. Mediataitojen avulla lapset oppivat toimimaan erilaisissa medioissa turvallisesti ja kriittisesti. Tarkoituksenamme oli laatia Pellon kunnan varhaiskasvatuksen henkilöstölle vinkkivihko mediakasvatuksesta varhaiskasvatuksessa. Tarkoitus oli näyttää käytännössä mediakasvatuksellista toimintaa päiväkodissa.
Tavoitteenamme oli tehdä vinkkivihko mediakasvatuksesta varhaiskasvatuksessa Pellon kunnan varhaiskasvatukselle. Vinkkivihko sisältää mediakasvatuksen määritelmän, mediakasvatuksen toteutusmuodot ja näkökulmat sekä käytännön vinkkejä mediakasvatuksen toteuttamisesta varhaiskasvatuksen piirissä. Tavoitteena oli Pellon kunnan varhaiskasvatuksessa toimivien työntekijöiden mediakasvatustaitojen lisääminen. Tavoitteena oli innostaa varhaiskasvatuksen henkilöstöä hyödyntämään mediakasvatuksellista toimintaa arjen eri tilanteissa viikoittain.
Ohjasimme mediakasvatuksellista toimintaa varhaiskasvatuksen piiriin kuuluville lapsille. Opetimme lapsia käyttämään tablettia. He saivat ottaa valokuvan lempipaikastaan päiväkodissa. Sen jälkeen jokainen lapsi sai osallistua siirtämään kuvat tietokoneelle. Kuvat tulostettiin, leikattiin, laminoitiin ja niistä tehtiin yhdessä muistipelikortit, jotka jäivät varhaiskasvatuksen käyttöön. Muistipelikortit ovat osana pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tuotimme lasten kanssa uutiset. Lapset saivat osallistua uutisten tuottamiseen: suunnittelusta toteuttamiseen. Uutisten aiheet tulivat lapsilta. Toiminta päättyi tunnetaitotuokioon, jonka jälkeen lapset antoivat toiminnasta palautetta. Lapset saivat valita joko peukalon tai surunaamahymiön.
Mediakasvatuksen tehtävänä on opettaa lapsille arjen mediataitoja. Mediataitojen avulla lapset oppivat toimimaan erilaisissa medioissa turvallisesti ja kriittisesti. Tarkoituksenamme oli laatia Pellon kunnan varhaiskasvatuksen henkilöstölle vinkkivihko mediakasvatuksesta varhaiskasvatuksessa. Tarkoitus oli näyttää käytännössä mediakasvatuksellista toimintaa päiväkodissa.
Tavoitteenamme oli tehdä vinkkivihko mediakasvatuksesta varhaiskasvatuksessa Pellon kunnan varhaiskasvatukselle. Vinkkivihko sisältää mediakasvatuksen määritelmän, mediakasvatuksen toteutusmuodot ja näkökulmat sekä käytännön vinkkejä mediakasvatuksen toteuttamisesta varhaiskasvatuksen piirissä. Tavoitteena oli Pellon kunnan varhaiskasvatuksessa toimivien työntekijöiden mediakasvatustaitojen lisääminen. Tavoitteena oli innostaa varhaiskasvatuksen henkilöstöä hyödyntämään mediakasvatuksellista toimintaa arjen eri tilanteissa viikoittain.
Ohjasimme mediakasvatuksellista toimintaa varhaiskasvatuksen piiriin kuuluville lapsille. Opetimme lapsia käyttämään tablettia. He saivat ottaa valokuvan lempipaikastaan päiväkodissa. Sen jälkeen jokainen lapsi sai osallistua siirtämään kuvat tietokoneelle. Kuvat tulostettiin, leikattiin, laminoitiin ja niistä tehtiin yhdessä muistipelikortit, jotka jäivät varhaiskasvatuksen käyttöön. Muistipelikortit ovat osana pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tuotimme lasten kanssa uutiset. Lapset saivat osallistua uutisten tuottamiseen: suunnittelusta toteuttamiseen. Uutisten aiheet tulivat lapsilta. Toiminta päättyi tunnetaitotuokioon, jonka jälkeen lapset antoivat toiminnasta palautetta. Lapset saivat valita joko peukalon tai surunaamahymiön.