Tunne kuvassa : Värit ja kompositiot elokuvan tunteen luojina
Hyrkki, Essi (2019)
Hyrkki, Essi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311439
Tiivistelmä
Tässä monimuotoisessa opinnäytetyössä tutkitaan värejä ja kompositioita sekä niiden vaikutuksia elokuvan luomiin tunteisiin. Työssä selvitetään, mitä tunteita erilaiset värit sekä kompositiot meissä herättävät.
Kirjallisen työn teoriaosuus pohjautuu värejä ja kompositioita käsitteleviin teoksiin. Työssä analysoidaan kahden elokuvan värejä ja kompositioita sekä niiden vaikutuksia kunkin kuvan luomiin tunteisiin. Analysoitavat elokuvat ovat Nicolas Winding Refnin elokuva Drive ja Stanley Kubrickin elokuva Eyes Wide Shut.
Opinnäytetyön teososana on musiikkivideo Maria Sola artistin kappaleeseen Nightingale, jota käsitellään ja analysoidaan värien ja kompositioiden osalta kirjallisen teoksen lopussa. Mietitään, miten haluttu tunne saadaan välitettyä värien ja kompositioiden avulla.
Opinnäytetyö auttaa ymmärtämään värien ja kompositioiden merkitystä ja antamaan kyseisille elementeille suurempaa arvoa. Teososa konkretisoi kirjallisen teoksen pohdintaa ja esittelee värien ja kompositioiden käytön mahdollisuuksia.
This thesis explores colours and compositions and how they affect the way movies make us feel. The thesis discuses which emotions different colours and compositions provoke in the viewer.
The theory section in this thesis is based on literature about colours and compositions. The colours and compositions and their affect on emotions are analysed in two films. The analysed films are Nicolas Winding Refn’s Drive and Stanley Kubrick’s Eyes Wide Shut.
The thesis film is a music video for the song Nightingale by artist Maria Sola. In the end of this thesis, the thesis film is analysed when it comes to its colors and composition, following a discussion how different emotions in the image can be created with these elements.
This thesis helps understand how important color and composition is. Different means for use of color and composition is proposed.
Kirjallisen työn teoriaosuus pohjautuu värejä ja kompositioita käsitteleviin teoksiin. Työssä analysoidaan kahden elokuvan värejä ja kompositioita sekä niiden vaikutuksia kunkin kuvan luomiin tunteisiin. Analysoitavat elokuvat ovat Nicolas Winding Refnin elokuva Drive ja Stanley Kubrickin elokuva Eyes Wide Shut.
Opinnäytetyön teososana on musiikkivideo Maria Sola artistin kappaleeseen Nightingale, jota käsitellään ja analysoidaan värien ja kompositioiden osalta kirjallisen teoksen lopussa. Mietitään, miten haluttu tunne saadaan välitettyä värien ja kompositioiden avulla.
Opinnäytetyö auttaa ymmärtämään värien ja kompositioiden merkitystä ja antamaan kyseisille elementeille suurempaa arvoa. Teososa konkretisoi kirjallisen teoksen pohdintaa ja esittelee värien ja kompositioiden käytön mahdollisuuksia.
This thesis explores colours and compositions and how they affect the way movies make us feel. The thesis discuses which emotions different colours and compositions provoke in the viewer.
The theory section in this thesis is based on literature about colours and compositions. The colours and compositions and their affect on emotions are analysed in two films. The analysed films are Nicolas Winding Refn’s Drive and Stanley Kubrick’s Eyes Wide Shut.
The thesis film is a music video for the song Nightingale by artist Maria Sola. In the end of this thesis, the thesis film is analysed when it comes to its colors and composition, following a discussion how different emotions in the image can be created with these elements.
This thesis helps understand how important color and composition is. Different means for use of color and composition is proposed.