Varhaiskasvatuksen liikuntasuositusten toteutuminen Lapuan kaupungin päiväkodeissa
Autima, Toni (2019)
Autima, Toni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211161
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoite oli selvittää lasten liikuntasuositukset päiväkodeissa ja niiden toteutuminen Lapuan kaupungissa. Opetus ja kulttuuriministeriö on laatinut liikunnan suositukset varhaiskasvatukseen. Opinnäytetyössä haastateltiin Lapuan kaupungin kunnallisten päiväkotien johtajia. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Lapuan kaupungin kanssa.
Opinnäytetyön teoria koostuu varhaiskasvatuksen perusteista ja liikuntasuosituksista. Lisäksi teoriassa käsitellään liikunnan vaikutuksia lapsen kehitykseen kuten fyysisiin, kognitiivisiin ja sosioemotionaalisiin taitoihin. Päiväkoti-ikäiset lapset tarvitsevat kolme tuntia reipasta liikuntaa päivittäin. Viimeaikaiset tutkimukset osoittavat kuitenkin, ettei tavoitemäärää ole saavutettu kaikissa päiväkodeissa.
Tuloksista selvisi, että tutkimuksessa mukana olleissa päiväkodeissa oli panostettu liikuntaan ja liikuntatietoisuus oli kunnossa. Tärkeimpinä tekijöinä olivat liikunnan riemu ja ilo liikuntatuokioiden ja ulkoilun aikana. Tutkimustulosten mukaan liikuntasuosituksia toteutetaan valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaan siten, että pedagogiset liikuntatuokiot ja aktiiviset ulkoiluhetket kuuluvat toimintaan.
Liikuntatiloissa olisi kehittämisen varaa, sen sijaan liikuntavälineet ovat haastattelujen perusteella erinomaiset. Yhtenä tavoitteena opinnäytetyölle oli saada aikaan keskustelua liikunnan merkityksestä ja sen riittävyydestä päiväkodeissa päiväkodinjohtajien ohjauksessa. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastatteluilla ja tutkimukseen osallistui viisi päiväkodinjohtajaa Lapuan kunnallisista päiväkodeista. Haastattelut olivat puolistrukturoituja.
Opinnäytetyön teoria koostuu varhaiskasvatuksen perusteista ja liikuntasuosituksista. Lisäksi teoriassa käsitellään liikunnan vaikutuksia lapsen kehitykseen kuten fyysisiin, kognitiivisiin ja sosioemotionaalisiin taitoihin. Päiväkoti-ikäiset lapset tarvitsevat kolme tuntia reipasta liikuntaa päivittäin. Viimeaikaiset tutkimukset osoittavat kuitenkin, ettei tavoitemäärää ole saavutettu kaikissa päiväkodeissa.
Tuloksista selvisi, että tutkimuksessa mukana olleissa päiväkodeissa oli panostettu liikuntaan ja liikuntatietoisuus oli kunnossa. Tärkeimpinä tekijöinä olivat liikunnan riemu ja ilo liikuntatuokioiden ja ulkoilun aikana. Tutkimustulosten mukaan liikuntasuosituksia toteutetaan valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaan siten, että pedagogiset liikuntatuokiot ja aktiiviset ulkoiluhetket kuuluvat toimintaan.
Liikuntatiloissa olisi kehittämisen varaa, sen sijaan liikuntavälineet ovat haastattelujen perusteella erinomaiset. Yhtenä tavoitteena opinnäytetyölle oli saada aikaan keskustelua liikunnan merkityksestä ja sen riittävyydestä päiväkodeissa päiväkodinjohtajien ohjauksessa. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastatteluilla ja tutkimukseen osallistui viisi päiväkodinjohtajaa Lapuan kunnallisista päiväkodeista. Haastattelut olivat puolistrukturoituja.