Daghemsmiljöns betydelse för barns lekförmåga: Bedömningsinstrumentet PAGS som metod
Sandberg, Didric; Pykäläinen, Ella; Muurimäki, Jessica (2019)
Sandberg, Didric
Pykäläinen, Ella
Muurimäki, Jessica
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111071
Tiivistelmä
Detta är ett beställningsarbete från RALLA, där uppdragsgivaren för arbetet är Tiina Lautamo. Idag ses förändringar i barns lek. Det är ett faktum att förändringar i leken har skett, men vad detta beror på är ännu oklart. Samhället har uppmärksammat detta som ett problem och har utformat olika projekt i förebyggande syfte. Studiens syfte är att analysera daghemsmiljöns betydelse för barns lekförmåga och arbetets två frågeställningar innefattar vilken betydelse den fysiska miljön samt det sociala stödet har för barns lekförmåga. Som metod för arbetet användes bedömningsinstrumentet PAGS (Play Assessment for Group Settings) och en kvalitativ observation av daghemsmiljön. Insamlingen av de svenska PAGS bedömningarna kommer även att fungera som validering av den svenska versionen av instrumentet. Tre olika daghem studerades vid tre orter, Jakobstad, Mariehamnoch Esbo. 15 PAGS bedömningar utfördes på barn i åldern fyra år, samt en omgivningsbedömning per daghem. Som teoretisk referensram för arbetet har vi använt oss av PEOP (Person Environment Occupation Performance model), med fokus på modellens omgivningsmässiga faktorer. Analysen resulterade i Excel tabeller som presenterade varje daghem i färgkodning med tillhörande kvantitativaresultat angående det antagna sambandetmellan lekförmågans komponenter och det sociala stödet samt den fysiska daghemsmiljön. Utifrån resultatanalysen kan vi inte konstatera genom denna studie att det finns en korrelation mellan daghemsmiljön och lekförmågan. Utifrån tidigare forskning och litteratur kan vi dock konstatera att det i själva verket finns ett sambandmellan leken och daghemsmiljön. Den fysiska miljön och det sociala stödet är en del av vad som har en betydelse och inverkar på barnets lekförmåga. Även andra faktorer inverkar på barnets lek. Meddet aktivitetsvetenskapliga perspektivet anser vi att dessa bland annat är personliga faktorer, omgivningsmässiga faktorer samt delaktighet i aktivitet vilka har en betydelse för barns lekförmåga.