Mieli edellä -laulutunnit : Oman ohjaustyön kehittäminen
Karjalainen, Anniina (2019)
Karjalainen, Anniina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010710
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on pohtia omia ohjauksellisia valintojani Mieli edellä
-laulutuntien ohjaajana ja siten toimia pohjana ohjaustyöni ja välillisesti myös palveluni kehittämiseen. Työn toiminnallinen osuus toteutettiin Arabian kampuksella keväällä 2019 yhteistyössä Helsinkimissio ry:n alla toimivan Nuorten kriisipisteen kanssa, josta minulle osoitettiin neljä nuorta (16-29-v.) yksilöohjaukseen. Pyynnöstäni mukaan tuli myös yksi ammattikorkeakoulussa opiskeleva laulaja, joka oli minulle ennestään tuttu. Kaikki osallistujat olivat kiinnostuneita musiikista ja laulamisesta tai äänenkäytöstä, ja heillä oli jo ennestään kontakti mielen hyvinvoinnin ylläpitämiseksi tai parantamiseksi.
Mieli edellä -laulutunnit ovat kehittämäni terapeuttinen hyvinvointipalvelu. Tuntien pääasiallinen tarkoitus on toimia mielen hyvinvoinnin toissijaisena tukitoimena. Ohjaukseni perustana on hankkimani osaaminen laulu- ja yleispedagogiikasta, aiemmat kokemukseni oh
jaus- ja opetustöistä, kokemuspohjainen asiantuntijuuteni mielenterveys- ja sosiaalipalveluista sekä psykoterapiasta ja itseopiskelulla hankkimani mielen ja arjen hallintakeinot.
Tämä kehitystyö haastoi minua Mieli edellä -ohjaajana suunnitelmallisempaan, järjestelmällisempään ja tehokkaampaan toimintaan. Olin asettanut ohjausjaksolle aiempaa lyhyemmän ajan, noin kaksi kuukautta sisältäen kahdeksan tapaamista. Muutaman ohjattavan kohdalla päädyin joustaviin ratkaisuihin. Ensimmäisissä tapaamisissa pidimme alkukeskustelun, jossa pyrin kartoittamaan ohjattavan tämän hetkistä tilannetta, tarpeita ja aiempia kokemuksia ja tietoa sekä musiikin että mielen hyvinvoinnin osalta. Tuntien aluissa ja lopuissa käytin kehittämiäni täytettäviä kaavakkeita, joiden tarkoituksena oli antaa tarpeellista tietoa ohjauksellisiin valintoihini sekä antaa myös välitöntä palautetta ohjauksestani. Loppukeskustelun tavoitteena oli selvittää ohjaukseni onnistumista jakson aikana.
Työn myötä haluni ja tarpeeni jatkokouluttautua liittyen mielen hyvinvointiin vahvistui ja kiinnostukseni syventää ja laajentaa tietouttani laulupedagogiikasta lisääntyi. Ohjattavien kanssa käytyjen keskustelujen perusteella voin todeta kaikkien osallistujien kokeneen tuntimme mielekkäiksi ja tärkeiksi tai tarpeellisiksi. Nämä keskustelut vahvistivat tunnettani Mieli edellä -laulutuntien oikeasta suunnasta ja tarpeellisuudesta. Uskon, että kehittäessäni Mieli edellä -laulutuntien ohjaamista, työskentelyni tulee kokemuksen myötä olemaan tehokkaampaa ja määrätietoisempaa. Näin ollen myös kehittämäni palvelu paranee.
-laulutuntien ohjaajana ja siten toimia pohjana ohjaustyöni ja välillisesti myös palveluni kehittämiseen. Työn toiminnallinen osuus toteutettiin Arabian kampuksella keväällä 2019 yhteistyössä Helsinkimissio ry:n alla toimivan Nuorten kriisipisteen kanssa, josta minulle osoitettiin neljä nuorta (16-29-v.) yksilöohjaukseen. Pyynnöstäni mukaan tuli myös yksi ammattikorkeakoulussa opiskeleva laulaja, joka oli minulle ennestään tuttu. Kaikki osallistujat olivat kiinnostuneita musiikista ja laulamisesta tai äänenkäytöstä, ja heillä oli jo ennestään kontakti mielen hyvinvoinnin ylläpitämiseksi tai parantamiseksi.
Mieli edellä -laulutunnit ovat kehittämäni terapeuttinen hyvinvointipalvelu. Tuntien pääasiallinen tarkoitus on toimia mielen hyvinvoinnin toissijaisena tukitoimena. Ohjaukseni perustana on hankkimani osaaminen laulu- ja yleispedagogiikasta, aiemmat kokemukseni oh
jaus- ja opetustöistä, kokemuspohjainen asiantuntijuuteni mielenterveys- ja sosiaalipalveluista sekä psykoterapiasta ja itseopiskelulla hankkimani mielen ja arjen hallintakeinot.
Tämä kehitystyö haastoi minua Mieli edellä -ohjaajana suunnitelmallisempaan, järjestelmällisempään ja tehokkaampaan toimintaan. Olin asettanut ohjausjaksolle aiempaa lyhyemmän ajan, noin kaksi kuukautta sisältäen kahdeksan tapaamista. Muutaman ohjattavan kohdalla päädyin joustaviin ratkaisuihin. Ensimmäisissä tapaamisissa pidimme alkukeskustelun, jossa pyrin kartoittamaan ohjattavan tämän hetkistä tilannetta, tarpeita ja aiempia kokemuksia ja tietoa sekä musiikin että mielen hyvinvoinnin osalta. Tuntien aluissa ja lopuissa käytin kehittämiäni täytettäviä kaavakkeita, joiden tarkoituksena oli antaa tarpeellista tietoa ohjauksellisiin valintoihini sekä antaa myös välitöntä palautetta ohjauksestani. Loppukeskustelun tavoitteena oli selvittää ohjaukseni onnistumista jakson aikana.
Työn myötä haluni ja tarpeeni jatkokouluttautua liittyen mielen hyvinvointiin vahvistui ja kiinnostukseni syventää ja laajentaa tietouttani laulupedagogiikasta lisääntyi. Ohjattavien kanssa käytyjen keskustelujen perusteella voin todeta kaikkien osallistujien kokeneen tuntimme mielekkäiksi ja tärkeiksi tai tarpeellisiksi. Nämä keskustelut vahvistivat tunnettani Mieli edellä -laulutuntien oikeasta suunnasta ja tarpeellisuudesta. Uskon, että kehittäessäni Mieli edellä -laulutuntien ohjaamista, työskentelyni tulee kokemuksen myötä olemaan tehokkaampaa ja määrätietoisempaa. Näin ollen myös kehittämäni palvelu paranee.