Sisältömarkkinointi sosiaalisessa mediassa artistin näkökulmasta
Gylling, Sampo (2019)
Gylling, Sampo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905159914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905159914
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö keskittyy sisältömarkkinointiin sosiaalisessa mediassa musiikkialalla vaikuttavan elektronisen musiikin tuottajan näkökulmasta. Työn tavoitteena on edistää tämän tunnettuutta ja näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Toimin itse työn toimeksiantajana artistinimellä Gylling.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään sisältömarkkinointiin artistin näkökulmasta. Teoriaosuuden tavoitteena on selvittää, mitä kaikkea sosiaalisen median sisällön suunnittelussa tulee ottaa huomioon, jotta siitä saadaan kiinnostavaa ja laadukasta. Lopuksi perehdytään vielä musiikkialan lähihistoriaan ja tulevaisuuteen sekä uusiin trendeihin henkilöbrändäyksen näkökulmasta.
Työn toiminnallisessa osuudessa luodaan sisältösuunnitelma sekä konkreettista sisältöä artistin eri sosiaalisen median kanaville. Toiminnallinen osuus pureutuu tarkemmin artistin sosiaalisen median seuraajiin ja tärkeimpiin kohderyhmiin sekä myös kilpailijoihin. Luvussa perehdytään esimerkkien avulla tuotettuihin sisältöihin ja analysoidaan, mitkä tekijät ovat vaikuttaneet tehtyihin toimenpiteisiin.
Viimeisessä kappaleessa pohditaan opinnäytetyöprosessin kulkua ja arvioidaan omaa oppimista työn tekemisen aikana sekä annetaan kehitysehdotuksia. Tämän opinnäytetyön tekemiseen liittyi myös haasteita, joita käydään läpi pohdinnan yhteydessä.
Tämä opinnäytetyö keskittyy tuntemattomaan ja pieneen artistiin, joten tämä on ollut työn tekemisen kannalta suurin haaste. Työn keskeisimpänä kysymyksenä on, minkälainen sisältö on tarpeeksi laadukasta ja kiinnostavaa, vaikka musiikkia ei julkaistakaan kovin säännöllisesti. Työn tekeminen olisi varmasti ollut helpompaa artistille, jolla olisi jo olemassa oleva fanikunta. Tätä suunnitelmaa voidaan siis varmasti hyödyntää muidenkin artistien sosiaalisen median kehittämisessä
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään sisältömarkkinointiin artistin näkökulmasta. Teoriaosuuden tavoitteena on selvittää, mitä kaikkea sosiaalisen median sisällön suunnittelussa tulee ottaa huomioon, jotta siitä saadaan kiinnostavaa ja laadukasta. Lopuksi perehdytään vielä musiikkialan lähihistoriaan ja tulevaisuuteen sekä uusiin trendeihin henkilöbrändäyksen näkökulmasta.
Työn toiminnallisessa osuudessa luodaan sisältösuunnitelma sekä konkreettista sisältöä artistin eri sosiaalisen median kanaville. Toiminnallinen osuus pureutuu tarkemmin artistin sosiaalisen median seuraajiin ja tärkeimpiin kohderyhmiin sekä myös kilpailijoihin. Luvussa perehdytään esimerkkien avulla tuotettuihin sisältöihin ja analysoidaan, mitkä tekijät ovat vaikuttaneet tehtyihin toimenpiteisiin.
Viimeisessä kappaleessa pohditaan opinnäytetyöprosessin kulkua ja arvioidaan omaa oppimista työn tekemisen aikana sekä annetaan kehitysehdotuksia. Tämän opinnäytetyön tekemiseen liittyi myös haasteita, joita käydään läpi pohdinnan yhteydessä.
Tämä opinnäytetyö keskittyy tuntemattomaan ja pieneen artistiin, joten tämä on ollut työn tekemisen kannalta suurin haaste. Työn keskeisimpänä kysymyksenä on, minkälainen sisältö on tarpeeksi laadukasta ja kiinnostavaa, vaikka musiikkia ei julkaistakaan kovin säännöllisesti. Työn tekeminen olisi varmasti ollut helpompaa artistille, jolla olisi jo olemassa oleva fanikunta. Tätä suunnitelmaa voidaan siis varmasti hyödyntää muidenkin artistien sosiaalisen median kehittämisessä