Verktyg och Variation för Walking Bass: En analys av Paul Chambers och Ron Carters walking bass ackompanjemang
Bäckström, Jonathan (2019)
Bäckström, Jonathan
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149884
Tiivistelmä
I min forskning har jag analyserat vilka verktyg och variationer som förekommer inom walking bass ackompanjemang. Syftet med min forskning är att reda ut hur basisten kan använda sig av dessa verktyg för att skapa intressantare baslinjer. Arbetet tar också upp vilka variationer det förekommer i baslinjerna som skapar tension/release som basisten kan tillämpa. För att konkretisera detta så gör jag en hermeneutisk kvalitativ forskning på Paul Chambers och Ron Carters walking bass ackompanjemang över jazzstandarden ”Stella by Starlight”. Arbetet tar upp musikteoretiska verktyg som går att analysera i notskrift.
Forskningsresultatet visar att det finns en mängd olika verktyg för att ackompanjera walking bass. Med hjälp av bl.a. tension/release, kromatik, ledtoner och olika riktningar kan basisten skapa längre baslinjer. Genom att lyfta fram jazzhistoria så motiverar forskningen på vilken grund Chambers och Carter står när de utvecklade dessa verktyg. In my research I have analyzed which kind of tools and variations occur in walking bass accompaniment. The purpose of my research is to find out how the bassist can use these tools to create more interesting basslines. The thesis also addresses the variations that occur that causes tension/release that the bassist can apply. To concretize this, I do a hermeneutic research on Paul Chambers and Ron Carters walking bass accompaniment over the jazz standard “Stella by Starlight”. The thesis addresses music theoretical tools that can be analyzed in music notation.
The result shows that there are a variety of tools at the bassist’s disposal. By using tension/release, chromatic tones, passing notes and by establishing a sense of direction, the bassist can create longer basslines. By highlighting the history of jazz, the research justifies the foundation of which Chambers and Carter stand upon when developing the tools.
Forskningsresultatet visar att det finns en mängd olika verktyg för att ackompanjera walking bass. Med hjälp av bl.a. tension/release, kromatik, ledtoner och olika riktningar kan basisten skapa längre baslinjer. Genom att lyfta fram jazzhistoria så motiverar forskningen på vilken grund Chambers och Carter står när de utvecklade dessa verktyg.
The result shows that there are a variety of tools at the bassist’s disposal. By using tension/release, chromatic tones, passing notes and by establishing a sense of direction, the bassist can create longer basslines. By highlighting the history of jazz, the research justifies the foundation of which Chambers and Carter stand upon when developing the tools.