Husqvarna Fleet Service™ -palvelun hyödyntäminen viheralueiden ylläpidon työnjohdon työkaluna
Miettinen, Mari (2019)
Miettinen, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149602
Tiivistelmä
Teknologian kehittyminen etenee huimaa vauhtia nykypäivänä kaikenlaisissa seurantajärjestelmissä, älypuhelimissa sekä muissa teknologioissa.
Sähköinen ja pilvipalveluun viety seuranta vähentää paperilla ja muun muassa Excel-taulukoissa tehtyä seurantaa ja nopeuttaa tiedonkulkua eri tahoille. Älylaitteilla, anturien välityksellä pilveen tallennettu data helpottaa datan kirjaamista ja data pysyy paremmin tallessa kuin paperilla. Inhimilliset virheet vähenevät ja raportointi helpottuu ja antaa luotettavampaa tietoa.
Työn tilaajana on Oy Husqvarna Ab. Yrityksen kotipaikka on Helsinki. Oy Husqvarna Ab toimii Suomessa laitemaahantuojana ja on tiiviissä yhteistyössä jälleenmyyjien kanssa kotimaassamme. Jälleenmyyjien sekä Husqvarnan välittömiin asiakaskontakteihin ja -kohtaamisiin toiveena on ollut saada suomalaisilta käyttäjäyrityksiltä ja -yksiköiltä käytännön kokemuspohjaa Husqvarna Fleet Service™ -palvelun käytöstä työnjohdon apuna ja työkaluna. Työn aihe tuli käsittelyyn kesäkuussa 2018 tilaajan aloitteesta.
Tuloksista saatiin jaoteltua tarkkaa tietoa valikoidun kaluston käyttöasteesta ajalla 18.06.2018 – 24.11.2018 sekä Hämeenlinnan kaupungin viheralueiden ylläpidon yksikössä että Hämeen ammattikorkeakoulun Lepaan yksikössä. Kalustoon asennettujen antureiden avulla kerättiin Husqvarna Gateway -sovelluksen välityksellä Husqvarna Fleet Service™ -palveluun dataa, ja tätä dataa voitiin hyödyntää muun muassa konekannan huoltosyklien ja inventaarion seurannassa ajantasaisesti sekä kokonaisvaltaisessa kalustonhallinnassa ja tulevien töiden resurssien suunnittelussa.
Sähköinen ja pilvipalveluun viety seuranta vähentää paperilla ja muun muassa Excel-taulukoissa tehtyä seurantaa ja nopeuttaa tiedonkulkua eri tahoille. Älylaitteilla, anturien välityksellä pilveen tallennettu data helpottaa datan kirjaamista ja data pysyy paremmin tallessa kuin paperilla. Inhimilliset virheet vähenevät ja raportointi helpottuu ja antaa luotettavampaa tietoa.
Työn tilaajana on Oy Husqvarna Ab. Yrityksen kotipaikka on Helsinki. Oy Husqvarna Ab toimii Suomessa laitemaahantuojana ja on tiiviissä yhteistyössä jälleenmyyjien kanssa kotimaassamme. Jälleenmyyjien sekä Husqvarnan välittömiin asiakaskontakteihin ja -kohtaamisiin toiveena on ollut saada suomalaisilta käyttäjäyrityksiltä ja -yksiköiltä käytännön kokemuspohjaa Husqvarna Fleet Service™ -palvelun käytöstä työnjohdon apuna ja työkaluna. Työn aihe tuli käsittelyyn kesäkuussa 2018 tilaajan aloitteesta.
Tuloksista saatiin jaoteltua tarkkaa tietoa valikoidun kaluston käyttöasteesta ajalla 18.06.2018 – 24.11.2018 sekä Hämeenlinnan kaupungin viheralueiden ylläpidon yksikössä että Hämeen ammattikorkeakoulun Lepaan yksikössä. Kalustoon asennettujen antureiden avulla kerättiin Husqvarna Gateway -sovelluksen välityksellä Husqvarna Fleet Service™ -palveluun dataa, ja tätä dataa voitiin hyödyntää muun muassa konekannan huoltosyklien ja inventaarion seurannassa ajantasaisesti sekä kokonaisvaltaisessa kalustonhallinnassa ja tulevien töiden resurssien suunnittelussa.