Kertova kuvio ei synny tyhjästä : Etsimässä käyttäjälähtöisiä hyviä käytäntöjä tiedon visualisointiin raportoinnissa.
Hyökki, Suvi (2019)
Hyökki, Suvi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098858
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin käyttäjälähtöisiä hyviä käytäntöjä tiedon visualisointiin raportoinnissa tapausesimerkin kautta. Tapausesimerkin asiakkaana toimi julkishallinnollinen organisaatio. Uudenlaisten toimintamallien käyttöönotto saattaa suurissa organisaatioissa olla hidasta, joten tätä pyrittiin helpottamaan suunnittelemalla asiakkaalle mahdollisimman käyttäjälähtöisiä hyviä käytäntöjä toimintaympäristö huomioiden. Tapausesimerkin kautta myös tarkasteltiin, millainen muotoiluprosessi sopii tähän parhaiten.
Asiakasorganisaation raportoinnissa oli selkeä tarve tiedon visualisoinnin hyville käytännöille erityisesti tilastokuvioiden näkökulmasta. Työssä kartoitettiin asiakasorganisaation raportointiprosessi ja siihen liittyvä toimintaympäristö sekä tarkasteltiin raportin laatijoiden työnkuvaa ja kokonaisuuteen liittyviä mahdollisuuksia, vaatimuksia sekä rajoituksia. Kartoituksen pohjalta räätälöitiin koulutus raportin laatijoille tiedon visualisoinnista, ja täydentävänä materiaalina suunniteltiin kuusi heuristiikkakorttia tilastokuvioiden laatimiseen.
Työn keskeisimpänä viitekehyksenä toimi muotoilun double diamond- malli, mutta käytäntöjä sovellettiin myös kontekstuaalisen suunnittelun, palvelumuotoilun sekä informaatiomuotoilun näkökulmasta. Prosessin päätteeksi tarkasteltiin myös muotoiluprosessien yhtäläisyyksiä ja eroja.
Asiakasorganisaation raportoinnissa oli selkeä tarve tiedon visualisoinnin hyville käytännöille erityisesti tilastokuvioiden näkökulmasta. Työssä kartoitettiin asiakasorganisaation raportointiprosessi ja siihen liittyvä toimintaympäristö sekä tarkasteltiin raportin laatijoiden työnkuvaa ja kokonaisuuteen liittyviä mahdollisuuksia, vaatimuksia sekä rajoituksia. Kartoituksen pohjalta räätälöitiin koulutus raportin laatijoille tiedon visualisoinnista, ja täydentävänä materiaalina suunniteltiin kuusi heuristiikkakorttia tilastokuvioiden laatimiseen.
Työn keskeisimpänä viitekehyksenä toimi muotoilun double diamond- malli, mutta käytäntöjä sovellettiin myös kontekstuaalisen suunnittelun, palvelumuotoilun sekä informaatiomuotoilun näkökulmasta. Prosessin päätteeksi tarkasteltiin myös muotoiluprosessien yhtäläisyyksiä ja eroja.