Opas Itä-Uudenmaan Urheiluakatemian valmentajille ryhmäytymisen ja itseohjautuvuuden tukemiseen
Martinsalo, Janika (2018)
Martinsalo, Janika
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098638
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda opas Itä-Uudenmaan Urheiluakatemian valmen-tajille ryhmäytymisen ja itseohjautuvuuden tukemiseen. Oppaan pohjana toimii ryhmäyty-misen perusasiat sekä itsemääräämisteorian psykologisten tarpeiden tyydyttäminen. Itä-Uudenmaan Urheiluakatemialla ei ole ollut aikaisemmin Urheiluakatemian valmentajille opasta eikä Urheiluakatemia ole puuttunut tai seurannut Urheiluakatemian valmentajien toimintaa. Tämän opinnäytetyön kautta toimintaan on lisätty kuukausittaiset yhteiset val-mentajapalaverit ja parannettu viestintää. Oppaan tarkoitus on luoda Urheiluakatemialle yhteisiä toimintatapoja, helpottaa valmentajien työtä sekä edistää Urheiluakatemian toimin-nan kehitystä. Lisäksi oppaassa rakennettujen toimintatapojen on lisätä valmennuksen laa-dukkuutta ja vahvistaa Urheiluakatemian urheilijoiden sisäistä motivaatiota sekä lajiryhmän ryhmäytymistä. Opinnäytetyön kautta rakennettu opas jaetaan Urheiluakatemian valmenta-jille marraskuussa 2018.
Opinnäytetyö alkoi Urheiluakatemian lähtökohtien selvittämisestä urheilijoiden palautteiden kautta vuoden 2017-2018 ryhmälle lukukauden lopussa toukokuussa 2018. Kyselyyn vas-tasi 17 oppilasta, jotka edustivat eri urheilulajeja. Opasta lähdettiin työstämään palautteiden jälkeen kesällä 2018. Opasta rakentaessa perehdyttiin ryhmäytymis- ja itsemääräämisteo-rian aineistoon. Lisäksi perehdyttiin urheilun merkitykseen suomalaisessa kulttuurissa ja kuinka urheilua Suomessa tuetaan. Oppaan rakentamisvaiheessa selvitettiin Mäkelänrin-teen Urheilulukion toimintatapoja haastattelemalla kahta aamuryhmän valmentajaa. Valmis-tuneen oppaan toimivuutta testattiin syksyllä 2018 pilottiryhmällä. Ryhmäksi valikoitu Itä-Uudenmaan Urheiluakatemian suurin lajiryhmä, salibandyryhmä. Salibandyryhmään kuului 21 urheilijaa, mutta ensimmäiselle jaksolle osallistui 16 opiskelijaa. Pilottiryhmä muodostui kuudesta tytöstä ja kymmenestä pojasta, jotka saapuivat Urheiluakatemiaan viidestä eri salibandyjoukkueesta. Pilottiryhmän antamien palautteiden perusteella rakennetun oppaan toimintatavat tukivat ryhmän ryhmäytymistä.
Opinnäytetyössä saatiin rakennettu opas, jossa on jäsennelty ensimmäisten tapaamisten tavoitteet ja Urheiluakatemian yleistä kulkua opiskelun rinnalla. Myös Itä-Uudenmaan Ur-heiluakatemian yhteiset pelisäännöt ovat määritelty oppaassa. Opas tukee valmentajia oman ryhmänsä aloittamisessa sekä oman toiminnan rakentamisessa. Näin ollen Itä-Uudenmaan Urheiluakatemia pystyy takaamaan sen, että lajista ja valmentajasta riippumat-ta jokaisella lajiryhmällä on samankaltainen tapa ohjata ryhmää ryhmäytymisessä. Ryh-mäytyminen tukee turvallisen tuntuista toimintaympäristöä ja sitä kautta urheilijan kehitystä kohti huippu-urheilua. Rakennettu opas toimii myös pohjana tulevaisuudessa Itä-Uudenmaan Urheiluakatemian toiminnan kehitystyössä.
Opinnäytetyö alkoi Urheiluakatemian lähtökohtien selvittämisestä urheilijoiden palautteiden kautta vuoden 2017-2018 ryhmälle lukukauden lopussa toukokuussa 2018. Kyselyyn vas-tasi 17 oppilasta, jotka edustivat eri urheilulajeja. Opasta lähdettiin työstämään palautteiden jälkeen kesällä 2018. Opasta rakentaessa perehdyttiin ryhmäytymis- ja itsemääräämisteo-rian aineistoon. Lisäksi perehdyttiin urheilun merkitykseen suomalaisessa kulttuurissa ja kuinka urheilua Suomessa tuetaan. Oppaan rakentamisvaiheessa selvitettiin Mäkelänrin-teen Urheilulukion toimintatapoja haastattelemalla kahta aamuryhmän valmentajaa. Valmis-tuneen oppaan toimivuutta testattiin syksyllä 2018 pilottiryhmällä. Ryhmäksi valikoitu Itä-Uudenmaan Urheiluakatemian suurin lajiryhmä, salibandyryhmä. Salibandyryhmään kuului 21 urheilijaa, mutta ensimmäiselle jaksolle osallistui 16 opiskelijaa. Pilottiryhmä muodostui kuudesta tytöstä ja kymmenestä pojasta, jotka saapuivat Urheiluakatemiaan viidestä eri salibandyjoukkueesta. Pilottiryhmän antamien palautteiden perusteella rakennetun oppaan toimintatavat tukivat ryhmän ryhmäytymistä.
Opinnäytetyössä saatiin rakennettu opas, jossa on jäsennelty ensimmäisten tapaamisten tavoitteet ja Urheiluakatemian yleistä kulkua opiskelun rinnalla. Myös Itä-Uudenmaan Ur-heiluakatemian yhteiset pelisäännöt ovat määritelty oppaassa. Opas tukee valmentajia oman ryhmänsä aloittamisessa sekä oman toiminnan rakentamisessa. Näin ollen Itä-Uudenmaan Urheiluakatemia pystyy takaamaan sen, että lajista ja valmentajasta riippumat-ta jokaisella lajiryhmällä on samankaltainen tapa ohjata ryhmää ryhmäytymisessä. Ryh-mäytyminen tukee turvallisen tuntuista toimintaympäristöä ja sitä kautta urheilijan kehitystä kohti huippu-urheilua. Rakennettu opas toimii myös pohjana tulevaisuudessa Itä-Uudenmaan Urheiluakatemian toiminnan kehitystyössä.