Lapsen sosiaalisen ympäristön vaikutus lapsen hyvinvointiin
Karkiainen, Riikka; Valtimo, Hanne (2019)
Karkiainen, Riikka
Valtimo, Hanne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905098560
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko sosiaalisella ympäristöllä vaikutusta lapsen hyvinvointiin. Tutkimuksen taustana ja tarkoituksena oli myös antaa varhaiskasvatuksen opettajille mahdollisuus kertoa heidän omista havainnoistaan ja tätä kautta tuottaa tietoa aiheesta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimuksen kohteena olivat viisi vaasalaista päiväkotia ja niissä työskentelevät varhaiskasvatuksen opettajat. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Aineisto kerättiin maaliskuun 2019 aikana. Kerätyn aineiston analysointiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Vastauksia saatiin yhteensä 14 kappaletta, joista kymmenen oli varhaiskasvatuksen opettajien vastauksia sekä neljä lastenhoitajien vastauksia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, ja monivalintakysymyksissä hyödynnettiin SPSS-tilasto-ohjelmaa.
Tuloksissa ei ollut suuria eroavaisuuksia. 71,4 % vastaajista oli huolestunut lasten hyvinvoinnista. Vastausten perusteella voidaan todeta, että lasten käytöshäiriöt ovat lisääntyneet. Lasten huoltajien varallisuus näkyy usein lasten vaatetuksessa sekä voi kuulua myös lasten puheissa. Lisäksi yleisesti tuotiin esiin huoli lasten perheoloista ja ryhmäkokojen kasvun vaikutuksista lapsiin. Myös huoltajien työn aiheuttamat paineet aiheuttivat vastaajille huolta lapsista. Näiden lisäksi lapsille kotona asetettujen rajojen puute ja lapsen vanhemmalta saadun ajan vähyys olivat useamman kerran ilmi tulleita huolen aiheita The main purpose of the study is to research the influence of social environment on a child's welfare. This research also aims to give kindergarten teachers an opportunity to share their experiences and thus provide information for the research.
This study uses both quantitative and qualitative statistical methods. The data sample consists of five daycare centres and their personnel in Vaasa. The data was collected with questionnaires during March 2019. The sample includes 14 individual responses, of which 10 were from kindergarten teachers and 4 from childminders. The study uses data oriented content analysis, and SPSS regression analysis in multiple choice forms.
The results show little deviation. 71, 4 % of participants were concerned about the children’s welfare, and it could be seen that children’s behavioural disorders have increased. The financial situation of the children´s guardians can be seen often in children’s clothing and could be noticed in their way of communicating. Another common concern is the children´s family situation at home and the effect of increasing group sizes in daycare centres. The guardians´ work-related concerns also seem to have an effect on the children. In addition, the absence of boundaries at home and the little time spent with the guardians are common concerns.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimuksen kohteena olivat viisi vaasalaista päiväkotia ja niissä työskentelevät varhaiskasvatuksen opettajat. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Aineisto kerättiin maaliskuun 2019 aikana. Kerätyn aineiston analysointiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Vastauksia saatiin yhteensä 14 kappaletta, joista kymmenen oli varhaiskasvatuksen opettajien vastauksia sekä neljä lastenhoitajien vastauksia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, ja monivalintakysymyksissä hyödynnettiin SPSS-tilasto-ohjelmaa.
Tuloksissa ei ollut suuria eroavaisuuksia. 71,4 % vastaajista oli huolestunut lasten hyvinvoinnista. Vastausten perusteella voidaan todeta, että lasten käytöshäiriöt ovat lisääntyneet. Lasten huoltajien varallisuus näkyy usein lasten vaatetuksessa sekä voi kuulua myös lasten puheissa. Lisäksi yleisesti tuotiin esiin huoli lasten perheoloista ja ryhmäkokojen kasvun vaikutuksista lapsiin. Myös huoltajien työn aiheuttamat paineet aiheuttivat vastaajille huolta lapsista. Näiden lisäksi lapsille kotona asetettujen rajojen puute ja lapsen vanhemmalta saadun ajan vähyys olivat useamman kerran ilmi tulleita huolen aiheita
This study uses both quantitative and qualitative statistical methods. The data sample consists of five daycare centres and their personnel in Vaasa. The data was collected with questionnaires during March 2019. The sample includes 14 individual responses, of which 10 were from kindergarten teachers and 4 from childminders. The study uses data oriented content analysis, and SPSS regression analysis in multiple choice forms.
The results show little deviation. 71, 4 % of participants were concerned about the children’s welfare, and it could be seen that children’s behavioural disorders have increased. The financial situation of the children´s guardians can be seen often in children’s clothing and could be noticed in their way of communicating. Another common concern is the children´s family situation at home and the effect of increasing group sizes in daycare centres. The guardians´ work-related concerns also seem to have an effect on the children. In addition, the absence of boundaries at home and the little time spent with the guardians are common concerns.