Kiusaaminen ja sen ehkäisy varhaiskasvatuksessa: Lasten ja päiväkodin työntekijöiden näkemyksiä kiusaamisesta
Poikolainen, Ella; Teittinen, Hertta (2019)
Poikolainen, Ella
Teittinen, Hertta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088306
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kiusaamisen ehkäisy päiväkodissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää lasten ja työntekijöiden ajatuksia kiusaamisesta ja sitä, missä määrin heidän näkemyksensä kohtaavat. Opinnäytetyön aihe ja tuotos jäsentyivät toimeksiantajan tarpeesta. Aihe on ajankohtainen, sillä vuoden 2018 lopulla kiusaamisesta ja sen ehkäisemisestä kirjattiin muutoksia varhaiskasvatuslakiin ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, jossa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Aineisto kerättiin haastatteluiden ja kyselylomakkeen avulla. Haastattelut pidettiin päiväkodin kahdessa 3-5-vuotiaiden lapsiryhmässä. Kyselylomake laadittiin päiväkodin työntekijöille.
Tehdystä kyselystä keskeisimpänä tuloksena nousi se, että päiväkodin työntekijät tiedostavat päiväkodissa tapahtuvan kiusaamista ja heillä on tiedossa keinoja kiusaamisen ehkäisemiseksi. Tulosten perusteella, työntekijät kuitenkin käsittelevät ristiriita- ja kiusaamistilanteet samana asiana, eikä heillä ole yhteistä linjaa siihen, miten kiusaamiseen puututaan. Lapsihaastatteluiden perusteella lapset tiesivät, mitä kiusaaminen on ja että se on negatiivinen asia. Haastatteluihin osallistuneista lapsista yli puolet oli kokenut ja nähnyt kiusaamista päiväkodissa.
Opinnäytetyön tuotoksena oli kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelma tueksi päiväkodin arkeen. Tuotoksen tavoitteena oli mahdollistaa päiväkodille yhteisten toimintatapojen luominen ja konkreettisten keinojen löytäminen kiusaamisen ehkäisemiseksi. The purpose of the thesis was prevention of bullying in kindergarten. Aims of the thesis was to investigate the children’s and workers’ thoughts on bullying and to see whether they are similar. The subject of thesis came from the kindergarten’s request. The topic is current importance because at the end of 2018 changes were adopted in early childhood education law and basics of early childhood education.
The thesis was functional where qualitative research methods were used. Data was collected from interviews and with a questionnaire. The interviews were conducted at kindergarten’s two groups of children aged 3-5. The questionnaire was prepared for the workers at the kindergarten.
The main result of the questionnaire was that the kindergarten workers are aware of bullying happening in kindergarten and they have means how to prevent it. However, based on the results, the workers see conflicts and bullying as a same thing and they do not have common line standardized procedures on how to deal and intervene with bullying. Based on children’s interviews, they knew what bullying is and knew that it is a negative thing. More than half of the children who participated in the interviews had experienced and seen bullying in the kindergarten.
The thesis produced a plan for prevention and intervention of bullying for the kindergarten to use as support in daily working life. Aim of the plan was to enable create common working habits and help finding practical ways to prevent bullying.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, jossa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Aineisto kerättiin haastatteluiden ja kyselylomakkeen avulla. Haastattelut pidettiin päiväkodin kahdessa 3-5-vuotiaiden lapsiryhmässä. Kyselylomake laadittiin päiväkodin työntekijöille.
Tehdystä kyselystä keskeisimpänä tuloksena nousi se, että päiväkodin työntekijät tiedostavat päiväkodissa tapahtuvan kiusaamista ja heillä on tiedossa keinoja kiusaamisen ehkäisemiseksi. Tulosten perusteella, työntekijät kuitenkin käsittelevät ristiriita- ja kiusaamistilanteet samana asiana, eikä heillä ole yhteistä linjaa siihen, miten kiusaamiseen puututaan. Lapsihaastatteluiden perusteella lapset tiesivät, mitä kiusaaminen on ja että se on negatiivinen asia. Haastatteluihin osallistuneista lapsista yli puolet oli kokenut ja nähnyt kiusaamista päiväkodissa.
Opinnäytetyön tuotoksena oli kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelma tueksi päiväkodin arkeen. Tuotoksen tavoitteena oli mahdollistaa päiväkodille yhteisten toimintatapojen luominen ja konkreettisten keinojen löytäminen kiusaamisen ehkäisemiseksi.
The thesis was functional where qualitative research methods were used. Data was collected from interviews and with a questionnaire. The interviews were conducted at kindergarten’s two groups of children aged 3-5. The questionnaire was prepared for the workers at the kindergarten.
The main result of the questionnaire was that the kindergarten workers are aware of bullying happening in kindergarten and they have means how to prevent it. However, based on the results, the workers see conflicts and bullying as a same thing and they do not have common line standardized procedures on how to deal and intervene with bullying. Based on children’s interviews, they knew what bullying is and knew that it is a negative thing. More than half of the children who participated in the interviews had experienced and seen bullying in the kindergarten.
The thesis produced a plan for prevention and intervention of bullying for the kindergarten to use as support in daily working life. Aim of the plan was to enable create common working habits and help finding practical ways to prevent bullying.