Lasten hoitotyön osaaminen
Liljeroos, Riina; Eronen, Tea (2019)
Liljeroos, Riina
Eronen, Tea
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078033
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on ollut kuvata lasten hoitotyön osaamista kuvailevan kirjallisuuskatsauksen muodossa. Kirjallisuuskatsauksessa kuvataan eri aineistojen perusteella osaaminen lasten hoitotyössä ja analysoidaan nämä sisällön analyysin periaatteita hyödyntäen. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli tuottaa tietoa lasten hoitotyön osaamisesta.
Metropolian ammattikorkeakoulu sosiaali- ja terveysala toimii yhteistyökumppaninamme ja hyödyntää kirjallisuuskatsausta lasten ja nuorten hoitotyön opintojakson oppimismateriaalien suunnittelussa.
Kirjallisuuskatsauksessa käytimme tutkimuskysymyksenä: Mitä osaamista vaaditaan lasten hoitotyössä?
Opinnäytetyön aineisto koostuu kolmestatoista tutkimusartikkelista, jotka valittiin sisäänotto- ja poissulkukriteerien perusteella. Tiedonhaussa käytimme Medic-, Cinalh- ja Medline tietokantoja, sekä etsimme tutkimuksia manuaalisesti kirjastosta.
Tutkimustulokset lasten hoitotyön osaamisesta voitiin jakaa seitsemään yläluokkaan:
perhe mukana hoitotyössä, psykososiaalinen tuki, lapsen kohtaaminen, hoitotyön laatu, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen, ammatillinen osaaminen, sekä sairaanhoitajan piirteet. Yläluokkien perusteella muodostuivat alaluokat tulosten luokitteluun. Tulosten mukaan lapsen hoitotyön osaamisessa nousivat keskeisiksi lapsen ja perheen kohtaaminen, kivunhoito, sairaanhoitajan ominaisuudet ja taidot, sekä turvallisen hoitotyön toteutus. Lapsen ja perheen kohtaamisessa koettiin tärkeäksi empaattisen suhteen muodostaminen sekä avoimuus. Hyvä sairaanhoitaja määriteltiin osaamisen, ammatillisten ominaisuuksien, arvojen ja taitojen mukaan. Tulosten mukaan kivunhoidossa keskityttiin enemmän lääkkeettömien kivunlievitys menetelmiin, kuin lääkkeellisiin.
Tutkimusaineistomme tuloksissa korostettiin osana lasten hoitotyön osaamista, enemmän sairaanhoitajan kykyjä vastavuoroiseen suhteeseen, kuin kliinisiä kädentaitoja.
Työskennellessämme opinnäytetyön parissa, olemme todenneet, että lasten kliinisen hoitotyön osaamisesta tarvittaisiin enemmän tutkimustietoa.
Metropolian ammattikorkeakoulu sosiaali- ja terveysala toimii yhteistyökumppaninamme ja hyödyntää kirjallisuuskatsausta lasten ja nuorten hoitotyön opintojakson oppimismateriaalien suunnittelussa.
Kirjallisuuskatsauksessa käytimme tutkimuskysymyksenä: Mitä osaamista vaaditaan lasten hoitotyössä?
Opinnäytetyön aineisto koostuu kolmestatoista tutkimusartikkelista, jotka valittiin sisäänotto- ja poissulkukriteerien perusteella. Tiedonhaussa käytimme Medic-, Cinalh- ja Medline tietokantoja, sekä etsimme tutkimuksia manuaalisesti kirjastosta.
Tutkimustulokset lasten hoitotyön osaamisesta voitiin jakaa seitsemään yläluokkaan:
perhe mukana hoitotyössä, psykososiaalinen tuki, lapsen kohtaaminen, hoitotyön laatu, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen, ammatillinen osaaminen, sekä sairaanhoitajan piirteet. Yläluokkien perusteella muodostuivat alaluokat tulosten luokitteluun. Tulosten mukaan lapsen hoitotyön osaamisessa nousivat keskeisiksi lapsen ja perheen kohtaaminen, kivunhoito, sairaanhoitajan ominaisuudet ja taidot, sekä turvallisen hoitotyön toteutus. Lapsen ja perheen kohtaamisessa koettiin tärkeäksi empaattisen suhteen muodostaminen sekä avoimuus. Hyvä sairaanhoitaja määriteltiin osaamisen, ammatillisten ominaisuuksien, arvojen ja taitojen mukaan. Tulosten mukaan kivunhoidossa keskityttiin enemmän lääkkeettömien kivunlievitys menetelmiin, kuin lääkkeellisiin.
Tutkimusaineistomme tuloksissa korostettiin osana lasten hoitotyön osaamista, enemmän sairaanhoitajan kykyjä vastavuoroiseen suhteeseen, kuin kliinisiä kädentaitoja.
Työskennellessämme opinnäytetyön parissa, olemme todenneet, että lasten kliinisen hoitotyön osaamisesta tarvittaisiin enemmän tutkimustietoa.