Varaosamyyntiprosessi osana jälkimarkkinointia Case: Yritys X
Juppala, Elias (2019)
Juppala, Elias
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905077939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905077939
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli varaosamyyntiprosessin kehittämistä Yritys X:ssä. Tutkimus tehtiin toimeksiantona suurelle puolustusteollisuuden yritykselle.
Työn tavoitteena oli löytää kehittämiskohteita varaosamyyntiprosessista ja pystyä parantamaan sen toimivuutta ja tehokkuutta. Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena, jossa tehtiin teemahaastattelut Yritys X:ssä työskentelevälle kolmelle toimihenkilölle. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään varaosamyyntiprosessin nykytilanne sekä löytämään prosessin toimivuuden kannalta heikkoja tai ongelmallisia prosessivaiheita sekä pohtimaan, miten niitä voitaisiin kehittää.
Työn teoreettinen viitekehys koostui liiketoimintaprosessien kuvaamisesta, prosessikäsitteistä ja prosessien kehittämisestä. Materiaalina käytettiin prosesseista, myynnistä ja logistiikasta kertovaa kirjallisuutta sekä erilaisia internetlähteitä.
Tutkimuksen avulla saatiin selville varaosamyyntiprosessin nykytilanne sekä löydettiin prosessin ongelmakohtia ja pystyttiin luomaan niille kehitysmahdollisuuksia. Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että Yritys X:n varaosamyyntiprosessi on raskas ja siitä johtuen liian hidas. Prosessista tulisi tehdä selkeämpi ja toiminnan kannalta helpommin käytettävä. Prosessissa on paljon eri vaiheita ja asioita siirrellään paikasta toiseen.
Työn tavoitteena oli löytää kehittämiskohteita varaosamyyntiprosessista ja pystyä parantamaan sen toimivuutta ja tehokkuutta. Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena, jossa tehtiin teemahaastattelut Yritys X:ssä työskentelevälle kolmelle toimihenkilölle. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään varaosamyyntiprosessin nykytilanne sekä löytämään prosessin toimivuuden kannalta heikkoja tai ongelmallisia prosessivaiheita sekä pohtimaan, miten niitä voitaisiin kehittää.
Työn teoreettinen viitekehys koostui liiketoimintaprosessien kuvaamisesta, prosessikäsitteistä ja prosessien kehittämisestä. Materiaalina käytettiin prosesseista, myynnistä ja logistiikasta kertovaa kirjallisuutta sekä erilaisia internetlähteitä.
Tutkimuksen avulla saatiin selville varaosamyyntiprosessin nykytilanne sekä löydettiin prosessin ongelmakohtia ja pystyttiin luomaan niille kehitysmahdollisuuksia. Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että Yritys X:n varaosamyyntiprosessi on raskas ja siitä johtuen liian hidas. Prosessista tulisi tehdä selkeämpi ja toiminnan kannalta helpommin käytettävä. Prosessissa on paljon eri vaiheita ja asioita siirrellään paikasta toiseen.