Partikkeli- ja elementtitehosteet seikkailupelissä
Lamberg, Tanja (2019)
Lamberg, Tanja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067781
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli toteuttaa erilaisia partikkeli- ja elementtitehosteita Frog Shaman -nimiseen 3D-seikkailupeliin. Tavoitteena oli toteuttaa mahdollisimman moni pelissä käytettävästä 20 loitsusta. Tehosteet toteutettiin Unity-pelimoottorin partikkelijärjestelmällä ja varjostimilla.
Insinöörityössä perehdyttiin syvemmin partikkelijärjestelmän ja varjostimien historiaan sekä niiden käyttöön Unity-pelimoottorissa. Samalla tutustuttiin myös viiteen eri elementtiin, joita pelissä käytetään loitsujen muodostamiseen. Näitä elementtejä olivat tuli, ilma, jää, maa ja sähkö. Jokainen toteutettu loitsutehoste kuvasti jollain tapaa elementtejä, joita siihen yhdistettiin.
Työtä tehdessä löydettiin myös hyviä käytänteitä, joita tehosteiden toteutuksessa tulisi ottaa huomioon. Tehosteiden pitäisi olla ennen kaikkea sellaisia, että ne kommunikoivat pelin tapahtumia pelaajalle riittävän selkeästi, jotta pelaajat ymmärtävät ne oikein. Tehosteiden olisi myös hyvä olla viihdyttäviä, jotta pelaajat jaksavat katsoa niitä.
Insinöörityön aikana ehdittiin toteuttaa yhteensä 12 eri loitsutehostetta. Tehosteet toteutettiin suunnitelmien mukaan sellaisiksi, että niitä voidaan sellaisenaan pelissä käyttää. Tehosteiden toteutuksessa käytettiin monia erilaisia partikkelitehosteita ja muutamia elementtitehosteita. Tehosteisiin lisättiin lisäksi toiminnallisuuksia, joita pelissä tulevaisuudessa tarvitaan.
Useimmat loitsuista saatiin valmiiksi asti, mutta osasta jäi vielä uupumaan ominaisuuksia, jotka joudutaan tulevaisuudessa toteuttamaan. Tehosteet toteutettiin kuitenkin niin, että pelin ulkoasun kehittyessä tehosteiden ulkonäköä pystytään helposti muuttamaan.
Insinöörityössä perehdyttiin syvemmin partikkelijärjestelmän ja varjostimien historiaan sekä niiden käyttöön Unity-pelimoottorissa. Samalla tutustuttiin myös viiteen eri elementtiin, joita pelissä käytetään loitsujen muodostamiseen. Näitä elementtejä olivat tuli, ilma, jää, maa ja sähkö. Jokainen toteutettu loitsutehoste kuvasti jollain tapaa elementtejä, joita siihen yhdistettiin.
Työtä tehdessä löydettiin myös hyviä käytänteitä, joita tehosteiden toteutuksessa tulisi ottaa huomioon. Tehosteiden pitäisi olla ennen kaikkea sellaisia, että ne kommunikoivat pelin tapahtumia pelaajalle riittävän selkeästi, jotta pelaajat ymmärtävät ne oikein. Tehosteiden olisi myös hyvä olla viihdyttäviä, jotta pelaajat jaksavat katsoa niitä.
Insinöörityön aikana ehdittiin toteuttaa yhteensä 12 eri loitsutehostetta. Tehosteet toteutettiin suunnitelmien mukaan sellaisiksi, että niitä voidaan sellaisenaan pelissä käyttää. Tehosteiden toteutuksessa käytettiin monia erilaisia partikkelitehosteita ja muutamia elementtitehosteita. Tehosteisiin lisättiin lisäksi toiminnallisuuksia, joita pelissä tulevaisuudessa tarvitaan.
Useimmat loitsuista saatiin valmiiksi asti, mutta osasta jäi vielä uupumaan ominaisuuksia, jotka joudutaan tulevaisuudessa toteuttamaan. Tehosteet toteutettiin kuitenkin niin, että pelin ulkoasun kehittyessä tehosteiden ulkonäköä pystytään helposti muuttamaan.