Lasten ja nuorten mediakasvatus valistaa sosiaalisen median vaaroista
Veteli, Annika; Palokangas, Teemu (2019)
Veteli, Annika
Palokangas, Teemu
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306897
Tiivistelmä
Artikkeli käsittelee esiteineille suunnattujen mediakasvatusmateriaalien tapaa määritellä sosiaalista mediaa asettamalle se erilaisiin kielellisiin kehyksiin. Nämä kehykset havaittiin soveltamalla kehystämisen teoriaa mediakasvatuskirjojen 54 alalukuun, jotka käsittelivät sosiaalista mediaa. Sosiaalisen median kehykset olivat sävyiltään joko varoittelevia, neuvovia, neutraaleja tai myönteisiä. Ongelmat ja mahdollisuudet yhdistettiin näiden kehyksien sisällä käyttäjiin, liikakäyttöön, medialukutaitoon, yksityisyyteen ja yhteisöllisyyteen. Mediakasvatusmateriaalit luovat negatiivista kuvaa sosiaalisesta mediasta keskittymällä määrittelemään ongelmia ja tuomaan esille kielteisiä piirteitä.