Video asiakaspalvelijoille viittomakielisen ja puhevammaisen asiakkaan kohtaamisesta
Mäkinen, Anna; Tamminen, Sini (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Mäkinen, Anna
Tamminen, Sini
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904306895
Tiivistelmä
Anna Mäkinen, Sini Tamminen
Video asiakaspalvelijoille viittomakielisen ja puhevammaisen asiakkaan kohtaamisesta
43 s., 5 liitettä
Kevät 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Humanistisen alan ammattikorkeakoulututkinto
Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus
Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa asiakaspalvelijoille tietoa siitä, kuinka viittomakielisen tai puhevammaisen asiakkaan ja tulkin kanssa toimitaan. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään viittomakielen ja puhevammaisten tulkkia, heidän asiakkaitaan sekä hyvää asiakaspalvelua. Tietoperustan pohjalta tuotettiin video, jossa kerrotaan asioita, jotka asiakaspalvelijat voivat ottaa huomioon palvellessaan viittomakielistä tai puhevammaista asiakasta sekä tulkin välityksellä että ilman tulkkia.
Tavoitteena oli luoda video, jonka voisi helposti sisäistää ja ymmärtää myös ilman lisäkoulutusta. Lisäksi pitkäaikaisempana tavoitteena on saada asiakaspalvelijat toimimaan oikein tilanteissa, joissa viittomakielinen tai puhevammainen asiakas asioi tulkin välityksellä tai ilman tulkkia.
Ennen videon valmistumista kuvattiin pilottivideo, josta kerättiin palautetta kyselyn avulla. Kysely jaettiin opinnäytetyön tekijöiden henkilökohtaisilla Facebook-sivuilla yhdessä pilottivideon kanssa. Palautekysely keräsi paljon positiivisia kommentteja pilottivideosta, ja palautteen avulla tuotettiin lopullinen video, joka ladattiin julkisena YouTube-videopalveluun.
Syntynyt video on kompakti tietopaketti viittomakielisen tai puhevammaisen asiakkaan ja tulkin kohtaamisesta ja heidän kanssaan kommunikoinnista asiakaspalvelutilanteessa. Video jakautuu kahteen tilanteeseen, jotka ovat viittomakielisen tai puhevammaisen asiakkaan asioiminen sekä tulkin välityksellä että ilman tulkkia. Videossa käsitellään molempien tilanteiden näkökulmista viittomakielisen tai puhevammaisen asiakkaan kohtaamista ja kommunikointia. Lisäksi käydään läpiä tulkin tehtäviä ja roolia sekä muutama hyödyllinen viittoma.
Video asiakaspalvelijoille viittomakielisen ja puhevammaisen asiakkaan kohtaamisesta
43 s., 5 liitettä
Kevät 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Humanistisen alan ammattikorkeakoulututkinto
Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus
Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa asiakaspalvelijoille tietoa siitä, kuinka viittomakielisen tai puhevammaisen asiakkaan ja tulkin kanssa toimitaan. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään viittomakielen ja puhevammaisten tulkkia, heidän asiakkaitaan sekä hyvää asiakaspalvelua. Tietoperustan pohjalta tuotettiin video, jossa kerrotaan asioita, jotka asiakaspalvelijat voivat ottaa huomioon palvellessaan viittomakielistä tai puhevammaista asiakasta sekä tulkin välityksellä että ilman tulkkia.
Tavoitteena oli luoda video, jonka voisi helposti sisäistää ja ymmärtää myös ilman lisäkoulutusta. Lisäksi pitkäaikaisempana tavoitteena on saada asiakaspalvelijat toimimaan oikein tilanteissa, joissa viittomakielinen tai puhevammainen asiakas asioi tulkin välityksellä tai ilman tulkkia.
Ennen videon valmistumista kuvattiin pilottivideo, josta kerättiin palautetta kyselyn avulla. Kysely jaettiin opinnäytetyön tekijöiden henkilökohtaisilla Facebook-sivuilla yhdessä pilottivideon kanssa. Palautekysely keräsi paljon positiivisia kommentteja pilottivideosta, ja palautteen avulla tuotettiin lopullinen video, joka ladattiin julkisena YouTube-videopalveluun.
Syntynyt video on kompakti tietopaketti viittomakielisen tai puhevammaisen asiakkaan ja tulkin kohtaamisesta ja heidän kanssaan kommunikoinnista asiakaspalvelutilanteessa. Video jakautuu kahteen tilanteeseen, jotka ovat viittomakielisen tai puhevammaisen asiakkaan asioiminen sekä tulkin välityksellä että ilman tulkkia. Videossa käsitellään molempien tilanteiden näkökulmista viittomakielisen tai puhevammaisen asiakkaan kohtaamista ja kommunikointia. Lisäksi käydään läpiä tulkin tehtäviä ja roolia sekä muutama hyödyllinen viittoma.