Kokemusasiantuntijat osana PEILI-hankkeen kehitystiimiä
Valkama, Johanna (2019)
Valkama, Johanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904266159
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Metropolian PEILI-hankkeessa osana PEILI-toimintamallin kehitystyötä. Hankkeen tavoitteena on luoda itseohjautuvuutta tukeva toimintamalli sekä tekoälyä hyödyntävä sovellus, jotka auttavat 16-29 -vuotiaita työn ja koulutuksen ulkopuolella olevia miehiä työn, opiskelun ja muiden sosiaalisten verkostojen pariin. Hanke toteutetaan Metropolian TKI-palveluiden alaisessa yksikössä monialaisen tiimin yhteisprojektina. Hankkeen aikana toteutetaan kuusi 8 viikon mittaista työpajajaksoa, joissa kohderyhmään kuuluvat nuoret miehet pääsevät kokemusasiantuntijoina mukaan kehitystyöhön.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli osallistaa työpajalla olevat nuoret mukaan toimintamallin kehittämiseen pyytämällä heitä kertomaan, mitä tekijöitä nuori tarvitsee passiivisesta olotilasta aktiiviseksi toimijaksi muuttumiseen, sekä vertailla nuorten tuottamaa aineistoa moniammatillisen tiimin tuottamaan aineistoon. Aineisto kerättiin hankkeen perustana olevan nelivaiheisen mallin mukaan. Kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Analyysistä nousseita pääluokkia vertailemalla oli mahdollista vertailla miten nuorten ja ammattilaisten näkemykset yhtenivät ja erosivat toisistaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli osallistaa työpajalla olevat nuoret mukaan toimintamallin kehittämiseen pyytämällä heitä kertomaan, mitä tekijöitä nuori tarvitsee passiivisesta olotilasta aktiiviseksi toimijaksi muuttumiseen, sekä vertailla nuorten tuottamaa aineistoa moniammatillisen tiimin tuottamaan aineistoon. Aineisto kerättiin hankkeen perustana olevan nelivaiheisen mallin mukaan. Kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Analyysistä nousseita pääluokkia vertailemalla oli mahdollista vertailla miten nuorten ja ammattilaisten näkemykset yhtenivät ja erosivat toisistaan.