Hyvinvointikeskuksen asiakaslähtöisten palveluiden ja moniammattillisuuden kehittäminen
Juopperi, Minna; Muotka, Vuokko (2019)
Juopperi, Minna
Muotka, Vuokko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904235782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904235782
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa erään hyvinvointikeskuksen asiakaslähtöisen palvelumallin kehittämistä. Kehittämistyön tarkoituksena on kuvailla hyvinvointikeskuksen asiakaslähtöisten palveluiden ja moniammatillisuuden nykytilaa ja kehittämistarpeita. Kehittämistyön tarkoituksena on myös kehittää hyvinvointikeskuksen moniammatillisia toimintatapoja ja yhteistyökäytäntöjä moniammatillisissa työpajoissa yhdessä hyvinvointikeskuksen työntekijöiden kanssa. Kehittämistyön tavoitteena on vahvistaa asiakkaan osallisuutta ja henkilökunnan monialaista yhteistyötä.
Opinnäytetyö on kehittämistyö, johon sisältyy laadullinen tutkimusosio. Kehittämistyö koostuu kolmesta vaiheesta: määrittelyvaiheesta, tutkimusvaiheesta ja kehittämisvaiheesta. Määrittelyvaiheessa opinnäytetyötä suunniteltiin yhdessä toimeksiantajan kanssa ja kerättiin tietoperustaa asiakaslähtöisyydestä, moniammatillisuudesta ja osallisuudesta. Määrittelyvaiheessa analysoitiin myös valmis aineisto, joka koostui hyvinvointikeskuksen työikäisten, lapsiperheiden ja ikääntyneiden palveluiden toimijoilta saaduista palautteista. Tutkimusvaiheessa toteutettiin laadullinen tutkimus, jossa selvitettiin hyvinvointikeskuksen moniammatillisuuden, asiakaslähtöisyyden ja osallisuuden nykytilaa ja kehittämistarpeita. Tietoa kerättiin haastattelemalla henkilöstöä kolmelta eri sektorilta: lapsiperheiden, työikäisten ja ikääntyneiden palveluista. Kehittämisvaiheessa pidettiin kaksi moniammatillista työpajaa, joissa kehitettiin yhdessä hyvinvointikeskuksen työntekijöiden kanssa moniammatillisia ja asiakaslähtöisiä toimintatapoja ja yhteistyökäytäntöjä. Palautteista saatu valmis aineisto sekä haastatteluista saatu aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittivat, että moniammatillisuus, asiakaslähtöisyys ja osallisuus toimivat pääasiassa hyvin mutta kehitettävää edelleen on. Asiakaslähtöisyyden koetaan olevan toimintaa ohjaava periaate, mutta ongelmat käytännön työssä estävät sen toteutumista. Moniammatillisen yhteistyön tarve tiedostetaan ja sen hyödyt ymmärretään, mutta käytännön prosessit vaativat kehittämistä. Erityisesti psykiatristen potilaiden sekä masentuneiden ja yksinäisten ikääntyneiden palveluita pitäisi kehittää. Työpajoissa mietittiin käytännön ratkaisuja moniammatillisen työn kehittämiseksi ja tehtiin konkreettisia suunnitelmia moniammatillisen työn eteenpäin viemiseksi. Työpajoissa työntekijät pääsivät mukaan kehittämistyöhön.
Opinnäytetyö on kehittämistyö, johon sisältyy laadullinen tutkimusosio. Kehittämistyö koostuu kolmesta vaiheesta: määrittelyvaiheesta, tutkimusvaiheesta ja kehittämisvaiheesta. Määrittelyvaiheessa opinnäytetyötä suunniteltiin yhdessä toimeksiantajan kanssa ja kerättiin tietoperustaa asiakaslähtöisyydestä, moniammatillisuudesta ja osallisuudesta. Määrittelyvaiheessa analysoitiin myös valmis aineisto, joka koostui hyvinvointikeskuksen työikäisten, lapsiperheiden ja ikääntyneiden palveluiden toimijoilta saaduista palautteista. Tutkimusvaiheessa toteutettiin laadullinen tutkimus, jossa selvitettiin hyvinvointikeskuksen moniammatillisuuden, asiakaslähtöisyyden ja osallisuuden nykytilaa ja kehittämistarpeita. Tietoa kerättiin haastattelemalla henkilöstöä kolmelta eri sektorilta: lapsiperheiden, työikäisten ja ikääntyneiden palveluista. Kehittämisvaiheessa pidettiin kaksi moniammatillista työpajaa, joissa kehitettiin yhdessä hyvinvointikeskuksen työntekijöiden kanssa moniammatillisia ja asiakaslähtöisiä toimintatapoja ja yhteistyökäytäntöjä. Palautteista saatu valmis aineisto sekä haastatteluista saatu aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittivat, että moniammatillisuus, asiakaslähtöisyys ja osallisuus toimivat pääasiassa hyvin mutta kehitettävää edelleen on. Asiakaslähtöisyyden koetaan olevan toimintaa ohjaava periaate, mutta ongelmat käytännön työssä estävät sen toteutumista. Moniammatillisen yhteistyön tarve tiedostetaan ja sen hyödyt ymmärretään, mutta käytännön prosessit vaativat kehittämistä. Erityisesti psykiatristen potilaiden sekä masentuneiden ja yksinäisten ikääntyneiden palveluita pitäisi kehittää. Työpajoissa mietittiin käytännön ratkaisuja moniammatillisen työn kehittämiseksi ja tehtiin konkreettisia suunnitelmia moniammatillisen työn eteenpäin viemiseksi. Työpajoissa työntekijät pääsivät mukaan kehittämistyöhön.